treść serwisu

Kropielniczka z futerałem

Jest częścią kolekcji: Emalie europejskie

Nota popularyzatorska

Kropielniczkę o biało-czerwonej dekoracji, z dodanym zapewne później błękitnym pojemnikiem z lapis lazuli, być może zakupiono do zbiorów wilanowskich z myślą użytkowania jej w którejś z kaplic pobliskiego kościoła lub jako przedmiot kolekcjonerski. Futerał skórzany, zapewniający ochronę delikatnej konstrukcji na czas transportów i przechowywania, zamówił zapewne Aleksander Potocki u wiedeńskiego producenta, co potwierdza napis: Francois Siré a la ville de Carlsbad VIENNE. Zleceniodawca wymagał, aby wierzch opakowania opatrzono monogramem AP pod dziewięciopałkową hrabiowską koroną. Inicjały AP, w manierze neogotyckiej wytłoczone na opakowaniu są bardzo zbliżone do inicjałów widniejących na srebrnym komplecie toaletowym z lat 1819–1838, zamówionym w Paryżu w wytwórni Pierre’a Noëla Blaquière’a.

Efektowna oktogonalna kropielniczka jest dekorowana wyławianym w głębinach Morza Śródziemnego czerwonym koralem. Należy do jednych z najbardziej charakterystycznych produktów powstających w warsztatach rzemieślniczych Italii, otoczonej bogatymi w ten surowiec wodami. Ze względu, na wartość, przypisywane koralowi właściwości i trudność jego pozyskania, wyroby jubilerskie oraz nim dekorowane naczynia należały do wyrobów luksusowych. Do najczęściej zachowanych w kolekcjach, należą różnego kształtu paterki, szkatułki, sztućce, oprawy broni białej, oraz przedmioty do sprawowania kultu takie jak kropielniczki, relikwiarze, kielichy, pasyjki, ołtarzyki dewocyjne czy krzyżyki. Wilanowska kropielniczka w swojej formie nawiązuje do popularnych już w XVII w oktogonalnych relikwiarzy. Zapewne na indywidualne życzenie dodano do niej pojemnik na święconą wodę, wykonany z lapis lazuli, z figurką w niebieskiej niszy. Co charakterystyczne dla przedmiotów XVIII w., koral jest zamontowany na powierzchni metalowej płytki za pomocą stalowych drucików, a nie mocowany pod ażurową płytką. Całość ujęta została w szeroką srebrzysto-białą, partiami emaliowaną ramkę ze sterczynami, punktowo akcentowaną czerwonymi ziarnami korala. Kropielniczkę zaprezentowano warszawskiej publiczności podczas Wystawy starożytności i przedmiotów sztuki w 1856 r. w pałacu hr. Augustostwa Potockich przy Krakowskim Przedmieściu 32 (dziś: Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego). Opisano ją w katalogu tej wystawy pod pozycją 564.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 31,8 cm, szerokość: 23,2 cm

Rodzaj obiektu

przedmiot sakralny, futerał

Technika

złocenie, emalia, moletowanie

Tworzywo / materiał

brąz; koral; lapis lazuli; skóra; atłas; aksamit

Czas powstania / datowanie

XVII i XIX

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.535

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Antykamera Królowej - sz./srebra

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd