
Panna Żenia
portret kobiecy
XXI wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Carl Adolf Henning, uczeń Carla Wilhelma Wacha w Berlinie i Wilhelma von Schadowa w Düsseldorfie, należał do artystów swobodnie poruszających się w rozmaitych konwencjach portretowych – od prezentowanej w szczecińskim obrazie neoklasycystycznej po biedermeierowską, schlebiającą mieszczańskiemu gustowi. Portret młodej kobiety powstały w 1856 roku, gładko malowany, o wyrafinowanej tonacji kolorystycznej to wizerunek Johany von Borcke, przedstawicielki znanej, silnie rozgałęzionej starej pomorskiej rodziny szlacheckiej. Kobieta została przedstawiona w czerwonej tunice o podwyższonej, odciętej złotym paskiem talii, która jest nałożona na białą szatę z krótkimi, swobodnie układającymi się rękawami, obszytą złotym galonem, odkrywającą dekolt. Stroju dopełnia spływający z lewego ramienia błękitny szal.
W niemal identycznej neoklasycystycznej sukni modnej na przełomie XVIII/XIX stulecia, pół wieku wcześniej została przedstawiona przez Élisabeth Vigée Le Brun królowa pruska Luiza z dynastii Mecklenburg-Strelitz (Burg Hohenzollern). Podobieństwo jest widoczne także we fryzurach obu kobiet – jasne włosy, rozczesane pośrodku i wysoko upięte ponad złotą opaską (w przypadku królowej Luizy jest to diadem) opadają puklami na kark. Ponadto ustawienie postaci ze szczecińskiego obrazu jest lustrzanym odbiciem portretu królowej. Być może mamy tutaj do czynienia z wykorzystaniem przez malarza wersji graficznej obrazu Vigée Le Brun popularyzującej wizerunek Luizy. Odwołanie się do portretu królowej służyło podkreśleniu pozycji i prestiżu rodziny von Borcke. Jednak wykonanie w połowie XIX stulecia portretu kobiety znamienitego rodu, z pewnością żywo reagującej na zmiany mody dworu berlińskiego, w stroju niemal sprzed półwiecza budzi uzasadnioną wątpliwość. Być może Carl Adolf Henning podjął się wykonania kopii z innego wizerunku Johany von Borcke, żyjącej na przełomie XVIII/XIX wieku – przeznaczonej do rodzinnej galerii antenatów w jednej z siedzib pomorskiego rodu.
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 51 cm, szerokość: 41.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Radowicz-Pohl, Teresa
XXI wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Blum, Aviva
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Tesmer, Gotffried
1677
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.