
Widok zamku w Puławach od łachy
1857
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Widok pałacu puławskiego z okresu po przebudowie przeprowadzanej od 1796 roku przez Chrystiana Piotra Aignera. Budowla w latach 1731–1831 była czasową, a następnie stałą rezydencją książąt Czartoryskich. W latach 1731–1736 dawny, zniszczony pałac odbudowano na polecenie Marii Zofii z Sieniawskich i jej małżonka, Augusta Aleksandra Czartoryskiego. Autorem projektu nowej rezydencji w stylu rokokowym był saski architekt Jan Zygmunt Deybel, który ją rozbudował (między innymi oficyny i galerie łączące je z pałacem). Od 1785 roku pałac stał się główną siedzibą Adama Kazimierza i Izabeli Czartoryskich, którzy stworzyli tu ośrodek polskiego życia kulturalnego. W ich czasach Puławy były jedną z piękniejszych rezydencji w Polsce. Do jej upiększenia Czartoryscy zaangażowali Aignera, urodzonego w Puławach wybitnego architekta klasycyzmu polskiego, który między innymi rozbudował pawilony frontowe pałacu i przebudował wnętrza, nadając im wystrój klasycystyczny. Wygląd rezydencji z tego czasu prezentuje litografia Alfonsa Matuszkiewcza, wykonana na podstawie akwatinty braci Józefa i Karola Augusta Richterów z lat 1809–1818. W roku 1859 pałac w Puławach nie wyglądał tak, jak pokazuje rycina. Był już przebudowany przez Józefa Góreckiego w latach 1840–1843. Wkrótce po pożarze, w latach 1859–1861, przebudował go ponownie Julian Ankiewicz.
Litografia Matuszkiewicza wchodzi w skład „Albumu Puław”, serii będącej kontynuacją „Albumu Lubelskie”, wydawanego w latach 1857–1859 w cenionym warszawskim Zakładzie Litograficznym Adolfa Pecqa i S-ki. Wydany w 1859 roku „Album Puław” zawiera osiem tablic przedstawiających tamtejsze zabytki. Są to: Widok Nowej Alexandryi (Puławy) z Góry Puławskiej, Dawny zamek w Puławach, Widok zamku w Puławach od łachy, Sybilla od strony łachy, Domek gotycki w ogrodzie w Nowej Alekxandryi w Puławach, Pałac Marynki zwany w Nowej Alexandryi (Puławy), Drzewo na Kępie Puławskiej z Bogarodzicą, Świątynia Sybilli w Puławach. Rysunki widoków, za wyjątkiem pałacu od strony dziedzińca, utrwalił Adam Lerue (1825–1863), pomysłodawca albumu. Litografie na tincie według rysunków Lerue wykonali Julian Cegliński (1827–1910) i Alfons Matuszkiewicz (około 1822–1878), warszawscy malarze i graficy. Plansze uzupełnia wstęp Hipolita Skimborowicza (1815–1880) poświęcony historii i zabytkom Puław. Album wydrukowano w uznanej warszawskiej oficynie Jana Jaworskiego (1815–1875).
Renata Bartnik
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 27.5 cm, szerokość: 35.9 cm
pole obrazowe: wysokość: 18.7 cm, szerokość: 25.7 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Zakład Litograficzny Adolfa Pecq & Co.
1857
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
1855 — 1860
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.