
Portret męski
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Rycina Tandeciarz Lajzer, czyli powrót z licytacji pochodzi z albumu Kram malowniczy warszawski, czyli obrazy miejscowe z ubiegłych czasów, wydanego w Warszawie w latach 1855–1859. Album obejmuje dwadzieścia cztery plansze podzielone na cztery części (okłady). Pierwsza część, poświęcona „typom i charakterystyce ludu starozakonnych w Warszawie”, zawiera sześć rycin przedstawiających trudniących się drobnym handlem Żydów. Tytułowy Tandeciarz Lajzer został sportretowany jako handlujący starzyzną brodaty, starszy mężczyzna, który oferuje sprzedaż rozmaitych towarów. Bogaty asortyment prezentowanych w dłoniach i upchniętych za klapą płaszcza przedmiotów tworzą między innymi nawinięte na szpulę firany, brzytwy, cybuchy, szczypce, nożyce, lichtarze.
Twórcą albumu był urodzony na Lubelszczyźnie, we Włostowicach koło Puław, Jan Feliks Piwarski (1794–1859), profesor warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, w której upowszechniał zainteresowanie typami ludowymi i polskim pejzażem. Dzięki Piwarskiemu zostały wprowadzone studia plenerowe – jego uczniowie jako pierwsi mogli wykonywać szkice, wychodząc poza mury pracowni. Owe „wycieczki artystyczne” następująco opisywał „Tygodnik Ilustrowany” (nr 13, 1859): „Otoczony gronem kilkunastu, a czasem kilkudziesięciu uczniów, szanowny nauczyciel przewodniczył im ku miejscom najwłaściwszym dla studyów z natury, obierał punkta i sadowił każdego stosownie do potrzeby; obchodząc potém kolejno wszystkich, zaglądał do rysunków, wskazywał błędy, zachęcał, radził, poprawiał, i nareszcie, dobywszy sam książkę szkicową, siadał gdzie na uboczu, pracując razem z młodzieżą”. Wśród uczniów Piwarskiego znaleźli się wybitni artyści, między innymi: Wojciech Gerson, Franciszek Kostrzewski, Henryk Pillati, Józef Simmler i Józef Szermentowski.
Piwarski zasłynął przede wszystkim jako rysownik i grafik. Tajniki sztuki graficznej zgłębiał między innymi w Wiedniu, podczas pracy w Cesarskim Gabinecie Rycin, a po powrocie do Warszawy jako kustosz Gabinetu Rycin Uniwersytetu Warszawskiego. Jego zainteresowanie grafiką zaowocowało rozpowszechnieniem nowej techniki – cynkografii, nad którą pracował wraz z Sewerynem Oleszczyńskim. Wielkim osiągnięciem artysty był Album cynkograficzno-rysunkowe warszawskie w dwunastu obrazach (1841), będący zapisem odchodzącej w przeszłość historii miasta.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 53.2 cm, szerokość: 36.4 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
tinta, cynkografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Boznańska, Olga
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
Muzeum Narodowe w Lublinie
Muller, V.
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.