
Kielich
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Obraz świętej Mari Magdaleny wykonany został w jasnej, soczystej kolorystyce. Oryginalne kolorystycznie jest zestawienie rudych włosów kobiety z różowo-liliową draperią kryjącą biodra. Młoda dziewczyna w skrzyżowanych na piersiach dłoniach trzyma krzyż. Wspiera się na skale, na której stoi szkatułka z wonnościami – jej atrybut. Twarz świętej ma klasyczne rysy, a w oczach widać krople łez. Spojrzenie kieruje ku górze. Unoszący się w pobliżu, trzymający ludzką czaszkę, aniołek gestem wskazuje niebo.
Obraz łączony jest z nazwiskiem Francseca Albaniego, zakupiony został przez Stanisława Kostkę Potockiego, wymieniony w jego „Pamiętniku Interessow" (1798): „Magdallene de l'Albane" oraz w Catalogue z końca XVIII w.: „nr 6, Magdelaine au pied de la croix 3/4 de fig: nat: d'Albano".
Notatki zamieszczone w dziennikach podróży hrabiego rzucają światło na to, jak skrupulatnie i świadomie dobierał obrazy do swej kolekcji. Notatek, porównań i zestawień wzorów malarskich widzianych w Italii czy Wiedniu z ostatecznie poczynionymi zakupami do kolekcji wskazać można bez liku. Również obszerna korespondencja między Stanisławem Kostką a jego żoną, Aleksandrą, pełna jest uwag i spostrzeżeń, a w latach 90. XVIII w. już konkretnych informacji na temat zakupów i perypetii z nimi związanych. Znajdujemy tam miedzy innymi fragment: „W paczce, którą Spensberger wysłał z Wiednia zamiast dwóch, jest tylko jeden obraz (Albani?)”. Na szczęście sprawa miała szczęśliwy finał, gdyż w kolekcji wilanowskiej do dziś zachowały się dwa obrazy przypisywane malarzowi. Potocki musiał zresztą darzyć estymą jego dziełą, gdyż na kartach Dziennika podróży do Italii w 1779 r. wymienia jego nazwisko dwudziestokrotnie, m.in. opisując z podziwem kolekcję obrazów zgromadzoną w Palazzo Sampieri w Bolonii.
Stylistycznie i kompozycyjnie obraz bliski jest Ekstazie św. Marii Magdaleny (lata 40. XVII, olej na miedzi, wys. 42,1 cm) przechowywanej w Saint Louis Art Museum.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 122,0 cm, szerokość: 108,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.