
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Ta martwa natura ma charakter dekoracyjny pozbawiony – jak to ma miejsce w obrazach
holenderskich – ukrytych podtekstów. To obraz pyszny i powierzchowny zarazem. Malarz
zgromadził na blacie wytworne przedmioty: trzy repusowane dzbany, z których tylko jeden ze sceną
tryumfu na fryzie stoi, w geometrycznym środku kompozycji. W jego pobliżu srebrna kasetka
oraz zegarek na czerwonej wstążce. Utensylia przykrywają brunatno-malinową draperię z frędzlami.
Urozmaiceniem tej smacznej kompozycji są dwie pomarańcze leżące tuż przed kasetką i bukiet
kwiatów, opadających na dzban z pałączkiem i pokrywką na łańcuszku. Obraz jest notacją zachwytu
artysty nad pięknem przedmiotu eksponowanym we wnętrzu. Jej szczegółowość pozwala rozpoznać
gatunki kwiatów, różnorodność materii. Rozproszone światło pozbawia obraz wymagających dla oka
efektów światłocieniowych, dowartościowując tym samym wszystkie elementy kompozycji w równym stopniu.
Meiffren Conte (ok.1630 - ok.1705) wykształcenie malarskie zdobył w Rzymie, gdzie wyjechał jako młody człowiek i pozostawał pod silnym wpływem Francesco Nolettiego (Fieravino, zw. Maltańczykiem), który specjalizował się w malowaniu niezwykle dekoracyjnych dywanów. Jego ornamentacyjny styl mocno zaważył na pracach Contego. Od 1671 r. Conte pracował w Paryżu i obracał się w kręgu artystów z manufaktury gobelinów, gdzie wytwarzano meble i gobeliny dla króla Ludwika XIV. Działał też w Aix-en-Provence, po czym wrócił do Marsylii (ok. 1675). Tam przez około dwadzieścia lat dekorował królewskie statki i wykonywał projekty dla personelu wojskowego, przez co zyskał sobie przydomek maître peintre des galères. Nie przeszkadzało mu to przyjmować zleceń od swych prywatnych klientów w Prowansji, dla których malował pieczołowicie zakomponowane i z wielką dbałością dopracowywane obrazy. Pod koniec XVII wieku moda na malowanie wyrobów złotniczych osiągnęła apogeum, a praca wilanowska jest doskonałym przykładem tych precyzyjnych aranżacji i umiejętnej gry światła, które wyróżniają artystę.
Malarz często malował różniące się zaledwie szczegółami wersje swych dzieł, nierzadko układające się w całe dekoracyjne serie. W Wilanowie zachował się obraz o bliźniaczej kompozycji.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 90,0 cm, szerokość: 126,3 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.