Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Ta martwa natura ma charakter dekoracyjny pozbawiony – jak to ma miejsce w obrazach
holenderskich – ukrytych podtekstów. To obraz pyszny i powierzchowny zarazem. Malarz
zgromadził na blacie wytworne przedmioty: trzy repusowane dzbany, z których tylko jeden ze sceną
tryumfu na fryzie stoi, w geometrycznym środku kompozycji. W jego pobliżu srebrna kasetka
oraz zegarek na czerwonej wstążce. Utensylia przykrywają brunatno-malinową draperię z frędzlami.
Urozmaiceniem tej smacznej kompozycji są dwie pomarańcze leżące tuż przed kasetką i bukiet
kwiatów, opadających na dzban z pałączkiem i pokrywką na łańcuszku. Obraz jest notacją zachwytu
artysty nad pięknem przedmiotu eksponowanym we wnętrzu. Jej szczegółowość pozwala rozpoznać
gatunki kwiatów, różnorodność materii. Rozproszone światło pozbawia obraz wymagających dla oka
efektów światłocieniowych, dowartościowując tym samym wszystkie elementy kompozycji w równym stopniu.
Meiffren Conte (ok.1630 - ok.1705) wykształcenie malarskie zdobył w Rzymie, gdzie wyjechał jako młody człowiek i pozostawał pod silnym wpływem Francesco Nolettiego (Fieravino, zw. Maltańczykiem), który specjalizował się w malowaniu niezwykle dekoracyjnych dywanów. Jego ornamentacyjny styl mocno zaważył na pracach Contego. Od 1671 r. Conte pracował w Paryżu i obracał się w kręgu artystów z manufaktury gobelinów, gdzie wytwarzano meble i gobeliny dla króla Ludwika XIV. Działał też w Aix-en-Provence, po czym wrócił do Marsylii (ok. 1675). Tam przez około dwadzieścia lat dekorował królewskie statki i wykonywał projekty dla personelu wojskowego, przez co zyskał sobie przydomek maître peintre des galères. Nie przeszkadzało mu to przyjmować zleceń od swych prywatnych klientów w Prowansji, dla których malował pieczołowicie zakomponowane i z wielką dbałością dopracowywane obrazy. Pod koniec XVII wieku moda na malowanie wyrobów złotniczych osiągnęła apogeum, a praca wilanowska jest doskonałym przykładem tych precyzyjnych aranżacji i umiejętnej gry światła, które wyróżniają artystę.
Malarz często malował różniące się zaledwie szczegółami wersje swych dzieł, nierzadko układające się w całe dekoracyjne serie. W Wilanowie zachował się obraz o bliźniaczej kompozycji.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 90,0 cm, szerokość: 126,3 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna