treść serwisu

Fronton katedry w świetle księżyca

Nota popularyzatorska

Teka Lublin należy do dojrzałych dzieł graficznych Leona Wyczółkowskiego (1852–1936), który grafice poświęcił ponad trzydzieści lat swojej działalności artystycznej, zarzucając na jej rzecz malarstwo olejne. Graficznym medium zainteresował się około roku 1900. Już jako dojrzały, uznany artysta zaczął analizować możliwości techniczne między innymi akwaforty, akwatinty, algrafii, fluoroforty i przede wszystkim litografii. Dzięki zbliżonym efektom odbitki litograficznej do rysunku i malarstwa oraz możliwościom eksperymentowania, które najbardziej odpowiadały preferencjom i temperamentowi Wyczółkowskiego, litografia stała się ulubioną techniką artysty. Cykle prac graficznych publikował w niskonakładowych tekach poświęconych pejzażowi oraz architekturze polskich miast. W panoramicznych miejskich widokach, ujęciach zabytkowych budowli i odtwarzanych z pietyzmem detalach architektonicznych łączył umiejętność dokumentacyjną z niezwykłą pasją indywidualnego odczuwania architektury.

Teka Lublin stanowi jeden z najpiękniejszych portretów graficznych miasta, który artysta uzupełnił trzema planszami niezwiązanymi z architekturą. Należą do nich dwie wersje SosenekStara lipa w Piotrawinie. Wyczółkowski przygotował rysunkowe szkice podczas pobytu w Lublinie w 1918 roku. Złożoną z siedemnastu plansz autolitograficznych tekę wydano rok później w Krakowie w dwudziestu egzemplarzach. Po wydrukowaniu założonego przez artystę nakładu kamienie litograficzne zostały zniszczone, co w przypadku Wyczółkowskiego było częstą praktyką i nadawało jego odbitkom unikatowy charakter. W ostatniej planszy teki, podobnie jak w przypadku Fryzu na gmachu Seminarium i Bernardynów, artysta koncentruje się na niewielkim wycinku architektury. Fragment fasady z ujętą w zbliżeniu zaskakująco skadrowaną dolną partią kolumnowego portyku i prowadzących do katedry schodów można traktować jako ekwiwalent całości. Redukcja formy, wynikająca z zawężonego kadru, zdradza wpływy japońskiego drzeworytu i charakterystyczne dla dojrzałej twórczości rozmiłowanie w detalu architektonicznym. Efekt nocnego światła potęguje przyszarzała kolorystyka oraz miękkie, zacierające się w mroku kontury.

Anna Hałata

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

Fronton katedry w Lublinie

Autor / wytwórca

Wyczółkowski, Leon (1852-1936)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 33.5 cm, szerokość: 39.9 cm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

autolitografia

Tworzywo / materiał

papier

Czas powstania / datowanie

1918 — 1919

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Numer identyfikacyjny

S/G/820/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd