
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Szkło artystyczne
Jeden z typowych dla artysty portretów młodych kobiet, w których autor przemyca subtelne (bądź mniej zawoalowane) erotyczne podteksty. To właśnie takie połączenie wydekoltowanych dziewcząt z aluzyjnymi atrybutami w naiwną całość przyniosło mu pożądany rozgłos i pieniądze. Dziewczyna rękami skrzyżowanymi na piersiach przytrzymuje ciemny, niebieski szal, spod którego widać białą koszulę z bufiastymi rękawami opadającą z ramion oraz osłaniającą z lekka piersi. Dużo swobody jest również w jej fryzurze. Ozdobione przepaską włosy opadają w puklach wokół twarzy i szyi. Uchwycona w negliżu dziewczyna oddaje się melancholii. Siedząc w fotelu z ciemnożółtym obiciem rozmyśla nad listem być może od ukochanego. Afektacja gestu przesądza o braku wdzięku i ckliwości tego malarstwa.
Jean Baptiste Greuze był francuskim malarzem najbardziej znanym ze swoich portretów, scen rodzajowych i obrazów historycznych. W swej twórczości podejmuje tematy sentymentalne, często balansując na granicy dobrego smaku artystycznego, a także obyczajowego. Pod względem formalnym łączył cechy rokoka i holenderskiego realizmu. Urodzony 21 sierpnia 1725 w Tournus we Francji, studiował u Charlesa Grandona w Lyonie, a później w Académie Royale de Peinture et de Sculpture w Paryżu. Ze zmiennym sukcesem mieszanym sukcesem ubiegał się o członkostwo w Académie w Paryżu.
Prezentowany obraz uważany jest za kopię, sporządzoną prawdopodobnie na początku XIX w., zaginionego dzieła Jeana-Baptiste'a Greuze'a ze zbiorów wilanowskich (znanego z drzeworytu Bronisława Puca wykonanego na podstawie rysunku Franciszka Tegazzo w: Skimborowicz, Gerson, Willanów..., 1877, s. 72, nr 134). Zachowały się liczne powtórzenia pierwowzoru, m.in. w Muzeum im. Puszkina w Moskwie (z kolekcji Jusupowa) oraz w National Gallery w Waszyngtonie.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 25,6 cm, szerokość: 12,1 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
rytowanie, szlifowanie
Tworzywo / materiał
szkło przezroczyste
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.