
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Obraz ołtarzowy z kościoła San Salvatore w Bolonii (gdzie znajdował się jeszcze w 1782 r.) jest jednym z rzadkich sygnowanych dzieł Pennacchiego. Przechowywany w Luwrze rysunek (no inv. 5657) określony tam jako dzieło nieznanego malarza weneckiego, związany jest blisko z prezentowanym tu obrazem.
Mamy tu jeszcze tradycyjną dwustrefowość ujętej w ramy trójkąta kompozycji, jednak z tendencją do jej przełamania, co sprawia, że pod względem formalnym dzieło jest niejako ogniwem pośrednim, wstępem do dojrzałego typu Sacra Conversazione, z jednolitą przestrzenią wewnątrzobrazową i retoryczną iluzją porozumienia osób. Opromieni blaskiem złotego tła Madonna i błogosławiące Dzieciątko kierują spojrzenia w dół, podczas gdy pogrążeni w adoracji św. Katarzyna Aleksandryjska i św. Hieronim nawiązują z nimi łączność duchową. Nieprzypadkowo oglądamy tu postaci obdarzone nie tylko mocą ducha, ale i nieprzeciętną siłą umysłu. Legendy z VI w. donoszą, iż św. Katarzyna była biegła w sztukach wyzwolonych, a szczególnie w retoryce, czemu dała wyraz w słynnej dyspucie z pięćdziesięcioma wybitnymi filozofami. Zdołała wykazać absurdalność ich argumentów i nawrócić ich na chrześcijaństwo. Św. Hieronim z kolei przybył z rodzinnej Dalmacji do Rzymu, by zgłębiać tajniki gramatyki i retoryki i filozofii. Został ogłoszony jednym z czterech wielkich Doktorów i Ojców Kościoła Zachodniego. W dłoniach trzyma swe atrybuty: księgę, gdyż jest autorem przekładu Biblii na język łaciński – Wulgaty, oraz czaszkę, przypominającą jego ascetyczną pobożność. Towarzyszy mu nieodłączny lew, któremu według legendy ulżył w cierpieniu, wyciągając z łapy cierń. Symbolizuje on jego pustelniczy tryb życia. Na horyzoncie strefy ziemskiej majaczy krajobraz z potokiem i zabudowaniami miejskimi z górującymi wieżami warownych zamków.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 250,5 cm, szerokość: 141,0; w ramie: 281,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej, tempera
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.