treść serwisu

Landschaft mit Frau und Kirche | Pejzaż z kobietą i kościołem (Pejzaż górski z kobietą i kościołem; Pejzaż)

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

Grafika Josefa Eberza, stylistycznie nawiązująca do kubizmu i scenografii ekspresjonistycznych, przedstawia górski pejzaż oświetlony słońcem. Umieszczone po bokach kompozycji stylizowane drzewa z kolistymi koronami tworzą kulisy. W ten sposób nawiązują do siedemnastowiecznych tradycji komponowania obrazów pejzażowych. Pośrodku widoku znajduje się kościół otoczony drzewami. Na pagórku przed kościołem stoi smukła kobieta. W dali, po prawej stronie, widać łódki na jeziorze. Na przeciwległym brzegu jeziora znajduje się jakaś miejscowość. Horyzont przesłaniają szczyty wysokich, skalistych gór. Wszystkie elementy, modelowane światłocieniowo, sprowadzone zostały do uproszczonych i zwielokrotnionych form geometrycznych. Kompozycja ma tajemniczy, bajeczny rys, przypomina marzenie senne lub wspomnienie pobytu w górach z bliską sercu osobą. Kobieta na grafice to przypuszczalnie Gertrud Alber, żona artysty.

Grafika wykonana techniką litografii kredkowej w 1918 roku została odbita na czerpanym papierze żeberkowym ze znakiem wodnym przedstawiającym gryfa wspiętego w prawo i monogram JWL. Wydana została w tece rocznej „Jahresgabe des Nassauischen Kunstvereins” za rok 1918. W latach 1918–1920 Eberz kilkakrotnie podejmował temat raju i miłości oraz narodzin, umieszczając bohaterów w otoczeniu idyllicznej i egzotycznej natury. Już od 1915 roku tworzył kubizujące kompozycje, w których pulsował muzyczny rytm. Były to zarówno obrazy, jak i litografie. Jego prace bliskie są pejzażom André Deraina.

Josef Eberz urodził się w 1880 roku w Limburgu nad Lahnem, zmarł w 1942 roku w Monachium. Kształcił się w akademii monachijskiej oraz przypuszczalnie u Petera Halma i Franza von Stucka. Kontynuował naukę w Karlsruhe, Düsseldorfie, w Stuttgarcie. Pracował w Monachium jako malarz, grafik i ilustrator. Tworzył malowidła ścienne i mozaiki. Podejmował tematy martwej natury, pejzażu jak i sceny wielofiguralne.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis, znak wodny: u góry na lewo od osi; wspięty lew w prawo i monogram poniżej: JWL
  2. Napis, znak wodny: po lewej u dołu; wspięty lew w prawo i monogram poniżej: JWL
  3. Napis, pieczęć: na verso pośrodku; pieczęć prostokątna, fioletowa z dawnym, przekreśłonym numerem inwentarzowym ołówkiem: M.P.Z. | Szczecin | Dział XIV | Nr 434
  4. Napis, pieczęć: na verso pośrodku; pieczęć okrągła sepiowa z napisem w toku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz ołówkiem data i dawny numer inwentarzowy: Museum Stettin Z 1918. | 8.
  5. Napis: na recto w prawym dolnym rogu arkusza; ołówkiem: Josef Eberz 1880-
  6. Napis, pieczęć, sygnatura: na recto z kamienia po prawej u dołu; z kamienia: I. EBERZ | 18

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Eberz, Josef (1880-1942)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 452 mm, szerokość: 592 mm
odcisk: wysokość: 309 mm, szerokość: 402 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

litografia

Tworzywo / materiał

papier czerpany żeberkowy z filigranem

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1918

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Monachium (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3765

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd