
Święta Barbara (z feretronu)
1901 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Ukrzyżowanie jako sposób zadawania śmierci, karę największą i najokrutniejszą, stosowano aż do IV wieku. Była to nie tylko śmierć w męczarniach. Stanowiła wyraz największego pohańbienia. Zapewne dlatego nie dotyczyła obywateli rzymskich, których uśmiercano przez ścięcie mieczem. Ukrzyżowanie stosowano wobec niewolników, zdegradowanych żołnierzy, złoczyńców, a także pierwszych chrześcijan.
Zanim skazany wyruszył na miejsce kaźni, był biczowany, często do nieprzytomności. Następnie udręczonemu przywiązywano rzemieniami do ramion poprzeczną belkę o długości 1,5–1,8 m, ważącą 37–54 kg. Skazanego eskortował oddział legionistów, a jeden z żołnierzy niósł tabliczkę z nazwiskiem i winą skazańca, później umieszczaną na szczycie krzyża. W przypadku Chrystusa brzmiał: INRI (Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum, czyli Jezus z Nazaretu, Król Żydowski). Zwykle miejsce kaźni znajdowało się na obrzeżach miasta lub poza nim. Przejście tej trasy było więc szczególnym rodzajem udręczenia i upokorzenia, a jednocześnie barbarzyńskim widowiskiem dla zgromadzonych.
Rzymianie stosowali najczęściej dwa rodzaje krzyża. Pierwszy, zwany crux commissa, miał kształt greckiej litery Tau (T) i powstawał przez nałożenie belki poziomej na pionową. Drugi to krzyż łaciński, składany (crux immissa). Trzeci rodzaj, używany najrzadziej, to krzyż ukośny (crux decussata), powszechnie nazywany krzyżem św. Andrzeja; na takim bowiem miał zginąć jeden z apostołów. Niekiedy stosowano także odwrócenie krzyża łacińskiego – głową w dół miał zostać ukrzyżowany św. Piotr.
Po przybyciu na miejsce kaźni poprzeczną belkę czopowano na słupie. W jego środkowodolnej części mocowano niekiedy coś na kształt podpory, w celu podtrzymania nóg. Skazańcowi podawano mieszaninę mocnego wina z mirrą lub żółcią – jako łagodny środek odurzający. Następnie go ukrzyżowywano przy pomocy gwoździ o długości 13–18 cm i średnicy 1 cm. Śmierć następowała w czasie trzech–czterech godzin, choć agonia mogła trwać do trzech dni. W zwyczaju Rzymian jeden z żołnierzy przebijał ciało mieczem lub włócznią, zadając śmiertelny cios z prawej strony klatki piersiowej, co miało być potwierdzeniem zgonu skazańca. Cesarz Konstantyn Wielki, który przeszedł na chrześcijaństwo, zakończył politykę prześladowań chrześcijan i zakazał stosowania kary ukrzyżowania.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1901 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.