treść serwisu

Pejzaż ze sztafażem

Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie

Nota popularyzatorska

Między dwoma grupami drzew otwiera się daleki widok na kotlinę między wzgórzami. Wzrok widza prowadzony jest przez autora wprost na drogę prowadzącą wśród drzew w pobliżu zarastających antycznych ruin po prawej stronie. Miodowa barwa oświetlonych elementów krajobrazu pojawia się tylko na planie pierwszym, gdyż w tych dalszych sukcesywnie zastępowana jest jasnym błękitem. Na bliskim planie pastuszek z psem pędzi drogą stado białych owiec. Na niebie tłoczą się chmury. en pejzaż ze sztafażem jest dowodem na to, że w owych czasach przyrodą posługiwano się do budowy nastroju.

Obraz pochodzi prawdopodobnie z kolekcji S. K. Potockiego, na odwrocie widnieje nalepka jego zbiorów z lat 1818-1821, z pieczęcią i napisem odręcznym "Paysage de Millet". Wskazany autor był synem wytwórcy wyrobów z kości słoniowej pochodzącego z Dijon i działającego w Antwerpii. W 1659 przeniósł się do Paryża. Gdy ojciec zauważył jego talent rysowniczy, skierował go na naukę do Laurentiusa Francka, kuzyna Abrahama Genoelsa. Ten ostatni w korespondencji do Arnolda Houbrakena chwalił 17-letniego młodzieńca jako biegłego kopistę. Później Millet podróżował po Francji, Anglii i Holandii, a w 1673 r. wstąpił do Królewskiej Akademii w Paryżu. Specjalizował się w manierze Gasparda Dugheta, brata żony Nicolasa Poussina.

Późniejsze inwentarze upartują autora obrazu.w osobie Jana Fransa van Bloemena, który ulegał podobnym wpływom artystycznym. Młodszy brat Petera w schildersbent zaskarbił sobie przezwisko Orizzonte ze względu na łatwość malowania pejzaży (pseudonim ten pierwotnie przynależał Claude’owi Lorrainowi). Malował głównie antykizujące pejzaże i widoki rzymskiej Kampanii, dla których inspiracją były obrazy właśnie Gasparda Dugheta (Poussin) i Claude’a Lorraina. Odznaczały się one łagodnym, ciepłym światłem i arkadyjskim nastrojem oraz wdzięcznym sztafażem ograniczonym do małych kompozycji figuralnych. Fakt wzrastania w tradycji pejzażu flamandzkiego umożliwił mu łatwe przejęcie analitycznego i malowniczego realizmu Dugheta i sprawił, że szybko stał się czołowym pejzażystą Rzymu 1. połowy XVIII w.

Rozstrzygnięcie autorstwa obrazu będzie wymagało dalszych badań, z dużym prawdopodobieństwem wyłoni się on jednak spośród artystów ze wskazanego kręgu.

Dominika Walawender-Musz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

szkoła francuska

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 31,0 cm, szerokość: 40,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

XVII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Francja

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1085

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Gabinet Marszałkowej Lubomirskiej

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd