
Portret mężczyzny
portret
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
miejsce powstania: Chiny
twórca (autor, wytwórnia): nieznany
But na wysokim obcasie zdobiony jedwabnym haftem. Konstrukcja buta złożona jest z dwóch części – drewnianego, obciągniętego białym płótnem, umieszczonego pośrodku podeszwy delikatnie zakrzywionego obcasa w kształcie „kopyta konia” (mati), oraz tekstylnej cholewki. Cholewka wykonana jest z dwóch odpowiadających sobie części, wzmocnionych na nosku i zapiętku paskiem barwionej na czarno skóry. Części te uszyto z różowego atłasu jedwabnego zdobionego haftem, i wykończono wąską tasiemką z punktowym, regularnym wzorem. Wykończenie cholewki stanowi czarna, szeroka lamówka. Misterny haft ujęty haftowaną, beżową linią rezerwy przedstawia dwa barwne motyle z długimi czułkami, zwrócone ku sobie. Wnętrze buta zostało wyściełane wełną.
But ten jest przykładem elementu stroju kobiecego wyższych sfer Mandżurek. Tego rodzaju obuwie było bardzo charakterystyczne w społeczeństwie chińskim, bowiem Mandżurowie jako jedyna grupa etniczna Chin byli przeciwni okrutnej praktyce wiązania stóp kobietom. Mandżurska dynastia Qing – ostatnia chińska dynastia cesarska – zakazała tego procederu, jednak walka z okaleczającą tradycją przyniosła skutek dopiero w pierwszej połowie XX wieku.
Oryginalne mandżurskie buty na bardzo wysokim, około dziesięciocentymetrowym obcasie, dodawały kobietom wzrostu, i sprawiały wrażenie, że są wyższe i smuklejsze. Ze względu na konieczność stawiania kroków powoli i z uwagą ich chód był subtelny i pełen gracji.
Zapisy w dawnych inwentarzach wilanowskich i archiwalna dokumentacja fotograficzna wskazują, że but ten mógł znajdować się w obecnym Pokoju Średnim, w dawnych Pokojach Chińskich urządzonych przez Stanisława Kostkę Potockiego.
But ten stanowi parę z Wil.3300/2.
Hasła kontekstowe: Mandżurowie, motyl, Stanisław Kostka Potocki, Pokoje Chińskie, Qing, wiązanie stóp
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 13,5 cm, szerokość: 24,0 cm
Rodzaj obiektu
ubiór
Technika
haft
Tworzywo / materiał
tkanina
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.