Tacka
2. połowa XVII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Złotnictwo
Kielich mszalny ze zbiorów muzealnych, ze srebra, wykonany przez krakowskiego złotnika o inicjałach LN w 1862 roku. Kielich o prostej budowie, składa się z dzwonowatej czary o lekko wywiniętym brzegu, gruszkowatego trzonu z wazonowym nodusem i pierścieniem oraz profilowanej stopy. Pierścień ozdobiony jest nakładanym geometrycznym ząbkowanym ornamentem . Trzon połączony ze stopą za pomocą gwintowanej śruby ukrytej wewnątrz stopy. Czara wewnątrz i wokół brzegu złocona. Jedyną dekoracją kielicha jest wspomniany ząbkowany ornament na pierścieniu. Na czarze i stopie wybite znaki złotnicze. Obecnie kielich jest przechowywany w kaplicy zamkowej na parterze zamku. Kielich jest najstarszym, obok pateny, naczyniem liturgicznym stosowanym przy odprawianiu mszy św. przez kapłana w obrządku rzymskim. Od czasów średniowiecza przyjęto zasadę wykonywania kielicha ze złota lub innego szlachetnego materiału, który nie podlega korozji. Jeśli kielich był wykonany z innego metalu, wnętrze czary było pozłacane. Nazwa kielich wywodzi się z języka greckiego i łaciny, słowo kyliks oznaczało naczynie do picia wina, w Rzymie uzyskał bardziej smukłą sylwetkę i był używany na bankietach. Na początku kielichy były wykonywane z różnych materiałów. Pierwotnie były to naczynia proste wykonywane z drewna, ceramiki czy też szklane. Dopiero czasy karolińskie spowodowały ujednolicenie materiałów służących do wykonywania kielichów a proces ten był kontynuowany przez sobory, by ostatecznie doprowadzić do używania tylko złota i srebra. Zmieniał się tez kształt kielicha i jego dekoracja. Kielichy były często bardzo bogato zdobione, nie tylko ornamentami ale też figurami Chrystusa, świętych lub całych scen z życia Chrystusa i świętych. W okresie romańskim wykonywano kielichy o przysadzistej budowie, bogato zdobione przedstawieniami figuralnymi. W gotyku kształt kielicha stał się smukły, a stopa przybrała kształt cztero-, sześcio- i wieloliścia. Częścią najbardziej zdobioną kielicha w gotyku był nodus, zaś czara dekorowana była koszyczkiem. W okresie późniejszym czara była niewielka w koszyku, zaś cały kielich zdobiony był ornamentem. W XVIII wieku pojawiły się kielichy pozbawione w całości dekoracji. W XIX wieku w czasie mody na tzw. neostyle nastąpił powrót do gotyku. Od XX wieku aż do teraz uproszczeniu uległ kształt kielicha, prawie całkowicie zaprzestano dekoracji.
Przemysław Kucia
Rodzaj obiektu
metale
Technika
formowanie hutnicze
Tworzywo / materiał
srebro
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status