
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego. Na odwrocie obrazu znajduje się nalepka z pieczęcią hrabiego i odręcznym napisem: „Paysage avec betail de Klomb – éleve de Potter”. Wiązany jest również z zapisem w Spisie obrazów z 1821 r., nr 154” „Krajowid Pastuch z bydłem na drzewie maloewany – Klomp eleve de Paul Pautre”.
Popularna w malarstwie holenderskim i flamandzkim tematyka animalistyczna była również specjalnością Klompa. Malował, zapewne pod wpływem Paula Pottera (1625–1654), realistyczne obrazy zwierząt, zwłaszcza bydła w naturalnym otoczeniu, pasącego się na łące. Jedno z dzieł Pottera, namalowane dla księcia Orańskiego Maurycego gdy artysta miał 22 lata, zyskało wielką sławę. Był to dużych rozmiarów (3 m szerokości) obraz młodego byka (przechowywany w Mauritshuis w Hadze), namalowany w 1647 r., opisany przez Eugène’a Fromentina. Był uważany za bardzo brzydki, ale odznaczający się przenikliwą obserwacją zwierzęcia. Niemal naturalistyczne przedstawienia krów, wołów i byków pojawiały się w twórczości wielu znakomitych artystów. Przykładem są studia pięciu krów Jacoba Jordaensa (Lille), które wykonał w okresie pracy nad sceną Porwania Europy w 1643 r.
Obraz wilanowski ukazuje bydło leniwie odpoczywające na pastwisku na tle równinnego pejzażu z zasnutym chmurami wysokim niebem oraz z widokiem tafli wody w głębi. Obok z prawej siedzący pasterz z psem i dalej zabudowanie wiejskie, przy którym drzewo oraz słup z gniazdem bocianim. Charakterystyczna dla malarstwa holenderskiego jest dbałość o szczegóły. Podobnie malowane elementy krajobrazu, bydło czy sztafaż znajdowały się na wystawionych do sprzedaży pejzażach Klompa w domu aukcyjnym w Christie’s w latach 2004, 2006 i 2008, wykonanych na desce. Obraz oferowany w 2004 r. (South Kensington, Londyn, 10 grudnia, Sale 5512) był sygnowany „A klomp”, a wystawiony w 2006 r. był datowany na rok 1680 nosił podpis artysty (South Kensington, Londyn, 26 kwietnia, Lot 123).
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 48,0 cm, szerokość: 61,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.