
Obrączka do serwetek
1920–1950
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Spuścizna Janusza Fiszera
Autorami fotografii są bracia Zangaki – dwóch fotografów, którzy w latach 1870-90 wykonywali odbitki na potrzeby branży turystycznej w Egipcie. W związku z rozwojem sprzętów fotograficznych i jednocześnie dzięki narastającej modzie na wyjazdy turystyczne w 2. poł. XIX wieku, fotografia zyskiwała na znaczeniu i popularności. Na rynku zaczęli działać fotografowie podróżni, którzy tworzyli fotografie ukazujące wygląd miejsc obieranych za cel dalekich podróży, m.in. na Bliski Wschód. Bracia Zangaki dawali upust swej pasji wykorzystując jednocześnie popyt na pamiątkowe fotografie z podróży. Tematyka ich prac obejmowała m.in. starożytności egipskie, Kanał Sueski, zbombardowane forty nabrzeżne Aleksandrii oraz sceny rodzajowe.
Egipt był bardzo popularnym miejscem turystycznym w XIX wieku. Historia królewskiej nekropoli w Gizie sięga IV dynastii (2575-2465 p.n.e). Każdy z pochowanych tam władców posiadał osobny kompleks, złożony z piramid i świątyń. Trzy najsłynniejsze piramidy należą kolejno (od największej) do króla Chufu (2551-2528 p.n.e.), króla Chefrena (2520-2494 p.n.e.) i króla Mykerinosa (2490-2472 p.n.e.). Fascynacja tym miejscem wśród badaczy została zapoczątkowana m.in. po naukowej wyprawie napoleońskiej (1798–1801). Po 1809 roku zostało wydane 23-tomowe zbiorowe dzieło Description de l’Égypte, gdzie wybrane zabytki zostały po raz pierwszy opisane w formie akademickiej. Giza zyskała popularność także dzięki Williamowi Flindersowi Petriemu, uznawanemu za jednego z ojców współczesnej archeologii, który w XIX w. prowadził tam swoje wykopaliska. W konsekwencji utworzył jak na razie najdokładniejszy opis piramid. Na początku XX wieku Petrie wraz z Jamesem Quibellem i Findersem wspólnie odkopali starsze niż królewskie piramidy mastaby. W kolejnych latach niemiecki archeolog Hermann Junker odkrył grobowiec Hemiunu, najprawdopodobniej architekta Wielkiej Piramidy.
Wymiary: 20,7 x 27,9 [cm].
Gabriela Pawłowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
fotografia luźna, fotografia pozytywowa
Technika
fotografia albuminowa
Tworzywo / materiał
papier, białko jaja kurzego, srebro
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1920–1950
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
środkowy neolit
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1700 — 1850
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.