Orka
1911
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Malarstwo pejzażowe było trwałym gatunkiem w całej twórczości Józefa Mehoffera, stając się zarazem centralnym obszarem namysłu nad kreacyjnym modelem sztuki. Artysta pisał, że „sztuka zawsze przetwarzała i przetwarzać będzie naturę, doszukując się w niej stylu”. W sztuce monumentalnej – freskach wawelskich – wykorzystywał motywy roślinne jako stylizowane formy niosące symboliczny sens mistycznego ogrodu. Wici roślinne stanowiły również akcent kompozycyjny, wypełniając tło przedstawień portretowych. Rajski pejzaż stał się scenerią intymnego, osobistego wyobrażenia w najbardziej znanym obrazie artysty – magicznym, bogatym w złożone znaczenia Dziwnym ogrodzie.
Obcowanie z przyrodą było ważnym składnikiem życia artysty – sam zaprojektował w układzie tarasowym ogród w Jankówce koło Wieliczki (1907) otaczający alkierzowy dwór, gdzie mieszkał z rodziną do 1917 roku. Później prowadził ogród w miejskiej zabudowie Krakowa, gdzie do dzisiaj znajduje się muzeum-dom artysty. Projektowane ogrody miały uporządkowany i geometryczny kształt, były wypełnione bujną roślinnością, stając się tematem licznych kompozycji nasyconych intensywną, jasną kolorystyką, oferując nastrój spokoju, pogody i harmonii. Bukoliczne sady, ogrody, pola powstawały także podczas wakacyjnych pobytów malarza w zaprzyjaźnionych majątkach.
Pejzaż z wrzosami jest świadectwem wakacyjnego obcowania z bujną przyrodą, zinterpretowaną bardziej swobodnym, „impresyjnym” stylem. Polna droga, ukośnie poprowadzona między fioletowymi wrzosami i rozrośniętymi cisami, ucieka w głąb obrazu, wyznaczając kierunek wycieczki, wprowadzając widza w swobodnie, bujnie porośnięty krajobraz oświetlony zachodzącym słońcem. Malarska gra intensywnych kolorów stanowi niezwykle staranne i przemyślane studium kompozycji, opartej na równowadze przeciwieństw: kontrastów barwnych i zrytmizowanych kształtów.
Pejzaż stanowi próbę osiągnięcia kompozycyjnej pełni za pomocą zestrojenia barw wyznaczających szlak wędrówki spojrzenia po obrazie. Obraz jest pochwałą pogodnego i harmonijnego życia, zarazem rozświetlona łuna zachodzącego słońca przywodzi refleksję nad ulotnością i przemijalnością ludzkiej egzystencji, rozpoznanej w kształtach natury, nawiązując do tradycji symbolizmu z czasów młodzieńczej twórczości artysty.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 52 cm, szerokość: 42 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 66 cm, szerokość: 55 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1911
Muzeum Narodowe w Lublinie
1918–1925
Muzeum Narodowe w Lublinie
lata 20. XX wieku
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna