treść serwisu

Madonna

Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie

Nota popularyzatorska

Przedstawienie Maryi z głową okoloną wieńcem z gwiazd dwunastu przywodzi na myśl Apokalipsę. Na obrazie twarz kobiety o klasycznych rysach: długim prostym nosie, pełnych ustach i dużych oczach. Równouprawnione są dwie interpretacje wykonywanego przez Nią gestu prawą ręką: jest to zapytanie z niedowierzaniem w momencie Zwiastowania czy to na pewno ona ma zostać Matką Bożą albo też gest zwykle wykonywany podczas modlitwy, gdy dłoń kładzie się na sercu na znak zaproszenia doń Boga. Czyste błyszczące oczy Maryi oraz gładka pozbawiona zmarszczek cera skłaniają do łączenia tego dzieła z tematem Zwiastowania. Ekstatyczna poza i rzeczony gwiaździsty wieniec właściwy tylko jednej Niewiaście w religii chrześcijańskiej zdaje się tylko potwierdzać przyjęte przez nią zaproszenie. Postawie otwartości towarzyszy wypływające z uchylonych warg „Fiat”. Technika malowania autora jest być może zbyt ugrzeczniona, ale w przypadku malarstwa religijnego bywa to zaletą.

Inspiracją dla pozy Madonny mógł być obraz Guida Reniego, być może za pośrednictwem grafiki (por. np. mezzotinta z 1801, rylca Karla Wilhelma Seeligera (1766–1821) wg obrazu „Madonna” z 1616 r. przechowywana w Berlinie, Sammlung Archiv für Kunst und Geschichte).

Obraz pochodzi z kolekcji Hermana Potockiego, następnie prawdopodobnie trafił do zbiorów roskich.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Reni Guido kopia?

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 48,0 cm, szerokość: 41,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

XVIII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1386

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd