treść serwisu

Święta Rodzina

Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie

Nota popularyzatorska

Żywa kolorystyka dzieła barokowego twórcy idealnie współgra z pogodnym charakterem scenki. Rysunek jest na tyle dokładny, że oddaje nawet na tak stosunkowo niewielkim formacie, poruszenie tak w geście, jak i powiewie wiatru. Święta Rodzina to mozaika motywów przewijających się niczym refren przez dzieła Albaniego, który dzięki swym urokliwym pejzażom ze sztafażem zaskarbił sobie miano Anakreonta malarstwa. Trzeba przyznać, że z niezrównanym wyczuciem potrafił wniknąć w atmosferę wydarzeń znanych z opowieści biblijnych, nadając im magiczną, baśniową jakość.

Intymność rodzinnego zgromadzenia ukazano z taką emfazą, że rzec by można iż ocierają się niebezpiecznie o zbytni patos, gdyby nie to, że taka właśnie była rola tych scenek – przeznaczone do prywatnej pobożności miały one poruszać, zaciekawiać, skłaniać do interakcji. Chodziło o taki dobór czytelnych znaków, z którymi ówczesny widz mógł się jasno identyfikować. Stąd widzimy tu tak charakterystyczne typy postaci-toposów: siedzący przy warsztacie ciesielskim św. Józef, medytujący nad Biblią, upozowany na myśliciela; Maryja zastygła w pozie do złudzenia przypominającej tę ze Zwiastowania; anioły adorujące małego Jezusa, zarówno te klęczące przy Nim – zawsze gotowi do usług akolici, jak te unoszące się w powietrzu na znak Bożej Opatrzności. Idylliczny nastrój sceny mącą niedostrzegalne zrazu, jednak obecne aluzje do przyszłej zbawczej Męki Chrystusa: sen Dzieciątka jako zapowiedź snu wiecznego, krzyż wyryty na kamiennej wazie trzymanej przez klęczące anioły czy pasący się nieopodal baranek.

Obraz pochodzi z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego, nabyty został w 1808 r. Malarstwo Albaniego Potocki obserwował zresztą ze szczególną uwagą od pierwszych swych podróży. Na kartach Dziennika podróży do Italii w 1779 roku wymienia jego nazwisko dwudziestokrotnie. Tam też opisuje z podziwem kolekcję obrazów zgromadzoną w Palazzo Sampieri w Bolonii. Z obrazami Albaniego wiąże się pewien niepokój dotyczący ich transportu, gdyż zaniepokojony pisze on do zony: „W paczce, którą Spensberger wysłał z Wiednia zamiast dwóch, jest tylko jeden obraz (Albani?)”.Wydaje się jednak, że sprawy przybrały dobry obrót, gdyż dziś w Wilanowie mamy dwa obrazy łączone z nazwiskiem artysty.

DWM

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Albani Francesco naśladowca

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 56,3 cm, szerokość: 72,4; w ramie: 68,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

XVII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Bolonia, Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1776

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Galeria Kolekcji Potockich (2)

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd