
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Jest to kanoniczne przedstawienie męczeństwa św. Sebastiana, wzbogacone odniesieniem do jego hagiografii (opisu z roku 354, komentarza do Ps 118 przypisywanemu św. Ambrożemu z Mediolanu oraz Złotej legendy Jakuba de Voragine). Według tych źródeł Sebastian był znakomicie urodzonym młodzieńcem, któremu staranne wykształcenie odebrane w Narbonne (Galia) i wysokie stanowisko ojca utorowało drogę na dwór cesarza Dioklecjana, gdzie został jego ulubieńcem i dowódcą straży przybocznej. Z czasem popada w niełaskę, gdy wspiera współbraci w wierze, nawraca tłumy i czyni cuda mocą Chrystusową i zostaje skazany na śmierć.
Męczennik ukazany jest na tle krajobrazu, którego lewą część przesłaniają ruiny wielkiego bastionu, przywiązany do pnia drzewa. Ujęty w wyważonym kontrapoście akt mężczyzny ukazuje piękno atletycznie zbudowanego młodzieńczego ciała, bez śladów dziejącego się dramatu, jakby dla ukazania nadludzkiej siły płynącej z wiary. Twarz zwrócona ku niebu zachowuje spokój, obojętność wobec spraw doczesnych, uniesione ręce przywodzą na myśl gest modlitewny. Nadprzyrodzony charakter sceny podkreśla dyskretna aureola, znak świętości. Kompozycja bardzo wysmakowana, przemyślana w najdrobniejszych detalach (zwróćmy np. uwagę na równą odległość miejsc wbicia drzewców strzał – tworzą trójkąt równoramienny). Wyciszona paleta barwna z przewagą szarości, błękitów i ugrów sprzyja modlitewnej kontemplacji. Leżąca na pierwszym planie u stóp młodzieńca bezgłowa postać mężczyzny, częściowo spowita czerwona draperią (najpewniej ciało Tiburtiusa – syna prefekta nawróconego przez Sebastiana), stanowi synekdochę współmęczeństwa nawróconych przez niego chrześcijan. Podobny motyw spotykamy na obrazie Święty Sebastian otrzymuje palmę męczeństwa nieznanego artysty z kręgu Girolamo Siciolante (lata 70. XVI w., Pinacoteca Vaticana, Rzym).
Św. Sebastian jest patronem m.in. chorych na choroby zakaźne, a także Niemiec i Gwardii Szwajcarskiej. Jest orędownikiem w czasie epidemii.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 53,0 cm, szerokość: 35,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.