![MPOLIN-M1648 ilustracja - Przedstawienie unoszącego się, ujętego z lewego boku, jasnego (biele, szarości, brązy) korpusu ludzkiego z widocznym jednym skrzydłem; z przodu korpusu spływają wstęgi lub dym, początkowo ku dołowi (tu ma kolory szare), w dalszej części (szarości, brązy, biele) ku dolnej prawej stronie kompozycji. W dolnej części sceny, pośrodku, sześć pionowych cienkich i jasnych elementów na jasnej szerokiej podstawie, kończącej się po bokach ukośnie (perspektywicznie ujęta prostokątna płaszczyzna?). Reszta tła ciemna (czerń, miejscowo z brązami).Scenę obramowuje namalowana prostokątna brązowa ramka, u góry i po bokach o dość równej szerokości, u dołu o większej. Jej wewnętrzne krawędzie są proste, zewnętrzne - niedochodzące do krawędzi płótna podłoża - dość nieregularne, zwłaszcza lewa, górna i dolna z widocznymi liniami pędzla.](/brepo/panel_repo/2023/12/31/x9touc/contain-360-1000-max-mpolin-m1648-001.webp)
Unosząca się Nike (?)
ilustracja
non post 1960 — 1971
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Świat Teodora Boka
Machiny wojenne Teodora Boka przybierały różne, najbardziej nawet fantastyczne kształty. Ta pełnowymiarowa rzeźba złożona z kawałków drewna ma formę przywołującą (mimo jej niewielkich rozmiarów) monumentalną sylwetkę wielkiego ptaka z dużym, ostrym dziobem, wspartego na czterech wysokich, cienkich i prostych nogach. Opancerzona sylwetka, z przytwierdzoną na grzbiecie włócznią zakończoną naostrzonym grotem, podkreśla jego wojowniczość. Aby jednak machina mogła spełnić swą budzącą grozę funkcję musi zostać przyciągnięta do celu – być może przez konie lub woły. A może jeszcze inne, nieznane nam stwory. Bez względu na wybór zwierzęcia pociągowego trzeba użyć małej pętli ze sznurka przyczepionej do jednego z dwóch bali czy kół, ułatwiających przesuwanie machiny. Sznurkowa pętelka łagodzi żartem wygląd i potencjalne, bezwzględne działania tego groźnego z pozoru, bojowego ptaka.
Renata Piątkowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
patynowanie, malowanie, cięcie
Tworzywo / materiał
tkanina, farba, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Siemaszko, Olga
non post 1960 — 1971
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Szwarc, Eugenia
1958-12-31
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Szwarc, Marek
ca 2004
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.