
Salka w Wieży
„Gabinet”, „Gabinet pod Wieżą malowany”, „Gabinet za kolumnowym Appartamentem”, Gabinet w Baszcie, Salka w Wieży południowo – wschodniej, Gabinet w Wieży
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Wnętrza
Nazwy historyczne: Sala No 2 (XIX w.)
Salka No 2 (XIX w.)
Salka ( XIX i XX w)
Salka Rzymska (XX w.)
Nazwy inne: Salka Pompejańska
Czas powstania: 1629-1641
Architekci: zapewne Maciej Trapola (1629-1641); Tadeusz Dachowski (1927-1929)
Artyści: Vincezo Brenna l. 80. XVIII w.
Parterowa, położona w północno-zachodnim narożu sala należy do pierwotnych siedemnastowiecznych sklepionych wnętrz zamku łańcuckiego wzniesionego przez ks. Stanisława Lubomirskiego (1583-1649), pierwszego z tego rodu wściela Łańcuta. Wnętrze to dostępne z korytarza północnego ma plan prostokąta ze sklepieniem kolebkowym z lunetami, dwa okna od zachodu oraz z jedno porte-fenêtre (z wyjściem na taras) od północy, oraz ukryte drzwi w ściętym narożniku północno-zachodnim a także, dodaną w pocz. XIX w. cokołową boazerią. W ścianie wschodniej ustawiono, podczas prac prowadzonych w latach 1927-1929, kominek. Wówczas to powstał ostateczny wystrój wnętrza zaprojektowany przez Tadeusza Dachowskiego wzorowany na wcześniejszej polichromii ścian autorstwa Vinzenzo Brenny. Dolne partie ścian oraz ościeża i supraporty okienne i drzwiowe wyłożone jesionowo- dębową boazerią zwieńczoną płaskorzeźbioną w ornamenty liściaste listwą otrzymały barwną malarską dekorację płycin z motywami arabeski i groteski w układzie kandelabrowym, podobnie dekorowane są płyciny drzwi i porte-fenêtre, a sklepienie – kolebka, lunety i gurty na seledynowym tle barwną polichromię w typie pompejańskim. Kominek ustawiony w miejscu dawnych drzwi, wykonany z białego marmuru ujęty jest parą lizen zwieńczonych wolutami ma nad gzymsem dębową obudowę z parą kanelowanych jońskich pilastrów, dźwigających przerwany odcinkowy naczółek z polem środkowym pierwotnie z powstałym dla tego wnętrza konnym portretem Alfreda Antoniego ze sforą, pędzla Wrighta Barkera z 1927 r.
Bibliografia:
Cholewianka-Kruszyńska Aldona, Wielokulturowy obraz polowań par-force w Łańcucie i w Antoninach. Wpływ polowań par-force na funkcjonowanie i obraz obu rezydencji [w:] Europejskie tradycje łowieckie, pod. red. T.J. Żuchowskiego. III Międzynarodowy Kongres Kultury Łowieckiej, Łowiec Polski 2013, s.90-92.
Kossakowska-Szanajca Zofia, Majewska-Maszkowska Bożenna, Zamek w Łańcucie, Warszawa 1964, s. 139-141.
Majewska-Maszkowska Bożenna, Mecenat artystyczny Izabelli z Czartoryskich Lubomirskiej 1736-1816,s.146.
Omilaniwska Małgorzata, Sito Jakub, Katalog zabytków sztuki w Polsce, seria nowa T.III, zeszyt 5,Warszawa 1994, s. 24-26.
Piotrowski Józef, Zamek w Łańcucie zwięzły opis dziejów i zbiorów, Lwów 1933, s. 57-58.
Aldona Cholewianka-Kruszyńska
Inne nazwy
Salka Pompejańska
Rodzaj obiektu
wnętrza
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
XVII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.