
Portret mężczyzny
portret
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Obraz Trzy Gracje przedstawia grupę trzech młodych nagich (z draperiami wokół bioder; dwie w rzymskich sandałach) kobiet, trzymających się za ręce, przybierających zmysłowe pozy i posyłających widzowi zalotne spojrzenia. Siedzą one na płynącej po błękitnym niebie chmurze, na której skraju przycupnął towarzyszący im amorek. Jasne, misternie ufryzowane włosy zdobią sznury pereł i wstążki, wokół ramion delikatne muśliny.
Według mitologii rzymskiej były one trzema siostrami, córkami Jowisza i Junony lub w innych wersjach Jowisza i Eurynome (podobno wdowy po pierwszym władcy Olimpu — Ofionie), Dionizosa i Afrodyty, czy Heliosa (Sola) i Ajgle. Gracje nosiły imiona: Aglaja (Promienna), Eufrozyne (Rozumna) i Talia (Kwitnąca). W starożytnej Grecji były nazywane Charytami i uważano je za patronki sztuk pięknych. Były nieodłącznymi towarzyszkami Wenus, bogini miłości, należały do jej orszaku i stroiły ją, kiedy udawała się na Olimp. Wśród ich atrybutów wymienić można jabłka, flakony perfum, róże, mirt, a czasem polne rośliny — maki lub kłosy zboża. Największym kultem były one otaczane w Atenach, na Pafos, w Sparcie oraz w Beocji, na ich cześć ustanowiono święto zwane Charitezjami. Charyty lub Gracje bywały mylone z Horami, patronkami pór roku strzegącymi bram Olimpu i opiekującymi się gwiazdami. Stały się inspiracją dla całych pokoleń artystów, w tym dla autora obrazu wilanowskiego.
Urodzony w Padwie Pietro Liberi (1605 - 18 października 1687) był włoskim malarzem epoki baroku , działającym głównie w Wenecji i Veneto. Miał życie pełne przygód. Wiele podróżował i nie stronił od niebezpieczeństw. Podczas jednej z wypraw został na 8 miesięcy uwięziony przez piratów z Tunisu, wzięto go za szpiega. Był najemnikiem sił kawalerii Antonia Manfrediniego, który walczył o Księstwo Toskanii przeciwko Saracenom. Po burzliwych kolejach losu powrócił do Toskanii, gdzie skupił się na malowaniu, podróżując do Rzymu. Tam był współlokatorem rytownika Stefano della Belli. Jakiś czas spędził w Wiedniu, po czym przeniósł się do Wenecji, gdzie zamieszkał we własnym pałacu nad Canal Grande.
Malarz podejmował szeroką gamę tematów, w tym religijne i historyczne, jednakże – jako, że nie stronił od malowania scen gabinetowych o dość lubieżnym zabarwieniu – zyskał sobie przydomek il Libertino.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 134,0 cm, szerokość: 187,0; w ramie: 157,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.