treść serwisu

Powidoki | Afterimages

instalacja malarsko-dźwiękowa

Nota popularyzatorska

Praca „Afterimages” („Powidoki”) nawiązuje do dużej instalacji Włodzimierza Jana Zakrzewskiego „Po-widok” („After Image”), odnoszącej się do dziejów Żydów w Polsce w latach 1264–1939, nad którą pracował on pomiędzy 2003 a 2005 rokiem. Po latach powrócił do tego tematu, wykorzystując istotny element wcześniejszej pracy – dźwięk, który został odtworzony wstecz. Instalacja składa się z czterech minimalistycznych obrazów – pejzaży. Pejzaże przedstawione w formie jednobarwnych płócien to symboliczne próby uchwycenia klimatu i charakteru polskiego krajobrazu widzianego oczami przedwojennych mieszkańców kraju. Są „próbkami koloru” miejsc, w których przed Zagładą mieszkali polscy Żydzi. Kolor ciemnozielony symbolizuje zacieniony ogródek w upalny letni dzień, a szary – architekturę sztetli, gdzie drewno po latach zmieniło kolor na srebrzystoszary. Warstwa malarska jest abstrakcyjna i w założeniu utopijna, nie poddająca się obiektywnej, klasycznej weryfikacji. Pierwotnie instalacja nosiła tytuł „Polin”, jednak w Izraelu została zaprezentowana jako „Afterimages” i ostatecznie artysta zdecydował się zachować tę nazwę. Warstwa dźwiękowa, bazująca na znanych melodiach i piosenkach klezmerskich, jest cicho odtwarzana przez system nagłośnieniowy ukryty pod płótnem. Są to krótkie, około 45-sekundowe fragmenty czterech utworów powiązanych z obrazami: obraz zielony – „Bublichki”, wyk. Clara i Minnie Bagelman Barry, lata 50. XX wieku; obraz piaskowy – „Miasteczko Bełz”, wyk. Adam Aston, 1935; obraz szary – „Der Heyzer Bulgar”, wyk. Trio Taklamakan, 2012; obraz jasnoniebieski – „Trombonic Tanz”, wyk. Yale Klezmer Band, ok. 2000.

MBK

Zdjęcia prezentują instalację na wystawie „1945. Nie koniec, nie początek”, w Muzeum POLIN (7.03-15.09.2025).



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na lewej części blejtramu, centralnie, w pierwszej linii.; Dotyczy obrazu szarego.: W.J.ZAKRZEWSKI POLIN SZARY 35 x 52 cm
  2. Napis: na lewej części blejtramu, centralnie. ; Dotyczy obrazu szarego.: SOUND SYSTEM: MICHAŁ SILSKI
  3. Napis: na lewej części blejtramu, w drugiej linii.; Dotyczy obrazu szarego.: AFTERVIEWS POWIDOKI 2013 GRAY
  4. Napis: na prawej części blejtramu, centralnie, w druguej linii.; Dotyczy obrazu szarego.: SOUND SYSTEM: MICHAŁ SILSKI
  5. Napis: na górnej części blejtramu, centralnie na samej górze.; Dotyczy obrazu niebieskiego.: W.J.ZAKRZEWSKI POLIN
  6. Napis: na górnej części blejtramu, centralnie.; Dotyczy obrazu niebieskiego.: SOUND SYSTEM: MICHAŁ SILSKI
  7. Napis: na górnej części blejtramu, centralnie.; Dotyczy obrazu niebieskiego.: AFTERVIEWS POWIDOKI 2013 BLUE NIEBIESKI
  8. Napis: na lewej części blejtramu.; Dotyczy obrazu piaskowego.: WŁODZIMIERZ JAN ZAKRZEWSKI PIASKOWY SAND COLOR
  9. Napis: na górnej części blejtramu, po prawej stronie.; Dotyczy obrazu piaskowego.: 32 x 45 cm ACRYLIC
  10. Napis: na górnej części blejtramu, po lewej stronie, w pierwszej linii.; Dotyczy obrazu piaskowego.: AFTERVIEWS / POWIDOKI 2013
  11. Napis: na górnej części blejtramu, po lewej stronie, w drugiej linii; Dotyczy obrazu piaskowego.: SOUND SYSTEM: MICHAŁ SILSKI
  12. Napis: na dolnej części blejtramu, centralnie, w dwóch liniach, odwrotnie.; Dotyczy obrazu zielonego. Napis częściowo przesłonięty drewnianym klockiem przykręconym do blejtramu.: W.J.ZAKRZEWSKI AFTER VIEWS GREEN
  13. Napis: na górnej części blejtramu, centralnie, w dwóch liniach., odwrotnie.; Dotyczy obrazu zielonego.: 24 x 30 ACRYLIC POLIN, CIEMNOZIELONY
  14. Napis: na lewej części blejtramu, obok poprzedniego napisu.; Dotyczy obrazu zielonego.: AFTERIMAGES 2013 GREEN
  15. Napis: na prawej części blejtramu, po lewej stronie.; Dotyczy obrazu zielonego.: SOUND SYSTEM: MICHAŁ SILSKI
  16. Napis: na dolnej części blejtramu, odwrotnie. Napis częściowo przesłonięty drewnianym klockiem przykręconym do blejtramu.; Dotyczy obrazu piaskowego.: W.J.ZAKRZEWSKI SZARO-PIASKOWY

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Powidoki | Afterimages instalacja malarsko-dźwiękowa

Autor / wytwórca

Zakrzewski, Włodzimierz Jan (1946 - 2025)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 24.2 cm, szerokość: 30.3 cm

Rodzaj obiektu

instalacja

Technika

lutowanie, malarskie

Tworzywo / materiał

płótno, farba akrylowa

Pochodzenie / sposób pozyskania

darowizna

Czas powstania / datowanie

XXI wiek

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Warszawa (województwo mazowieckie)

Właściciel

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Numer identyfikacyjny

MPOLIN-M1105

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, ul. Anielewicza 6, Warszawa

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+