
Wazon w typie imari
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Ceramika
Waza wykonana została w manufakturze porcelany w Miśni w latach 1740-1745. Wytwórnia ta założona została w 1710 r. przez Augusta II Sasa, była pierwszą europejską wytwórnią porcelany. Jest to waza owalna z uchwytami bocznymi w kształcie maszkaronów, z nakrywą kopulasto wysklepioną, w okazałej oprawie z brązu złoconego. Oprawę stanowi podstawa modelowana w skałę, z której wyrastają cztery węże tworzące uchwyty naczynia, pełzające wzdłuż ażurowej galeryjki oddzielającej wazę od nakrywy. Uchwyt nakrywy także z brązu złoconego w kształcie pęku kwiatowego z motylem (pierwotnie nakrywa była zwieńczona gałką, która została zeszlifowana). Waza zdobiona jest wielobarwnymi malowanymi miniaturami ujętymi w bogate, koronkowe, czterołukowe, złocone obramienia uzupełnione czerwienią i purpurą. Malatury przedstawiają sceny polowań, mężczyzn na koniach udających się w stronę zabudowań z architekturą obronną, i wędrujące postacie na tle rozległej panoramy drobiazgowo odtworzonej. Forma wazy wykonana została według modelu Johanna Gottlieba Kirchnera, uchwyty według modelu Joachima Kaendlera z 1733 r., wybitnego rzeźbiarza-modelera w manufakturze miśnieńskiej. Malatury zdobiące wazę odznaczają się wysokim poziomem artystycznym, wykonał je być może J. G. Heine, uczeń Johanna Gregora Höroldta. W manufakturze miśnieńskiej dekoracje malarskie stają się zasadniczym elementem zdobniczym wyrobów od 1720 r. Dominująca dotąd tematyka chińska z czasem ustąpiła na rzecz malarstwa rodzajowego i pejzażowego. Jednocześnie zatrudnienie w wytwórni rzeźbiarzy, w 1727 r. Johanna Gottlieba Kirchnera, potem Johanna Joachima Kaendlera, który w 1733r. uzyskał tytuł mistrza modelarskiego, zasadniczo wpłynęło na rozkwit rzeźby w porcelanie. Łańcucka waza jest dobrym przykładem wyrobu z okresu największego rozkwitu manufaktury miśnieńskiej przypadającego na lata 1733-1756 (do wojny siedmioletniej). Okres ten słynął z wysokiego poziomu technicznego i artystycznego wyrobów miśnieńskich, które podziwiano w całej Europie.
Barbara Trojnar
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
waza
Technika
złocenie
Tworzywo / materiał
złoto, brąz, porcelana
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Manufaktura Arita
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Manufaktura Arita
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
manufaktura porcelany w Miśni
połowa XVIII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.