Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Miedziany dzbanek o cylindrycznym kształcie z pokrywką zwieńczoną gałką, z niewielkim dziobkiem i plastycznie opracowanym uchem w formie smoka. Ucho połączono z pokrywką za pomocą płaskownika. Naczynie zdobi gęsty ornament roślinny ze stylizowanymi motywami m.in. peonii i lotosu oraz cztery rozległe rezerwy, czyli pola wyodrębnione krawędzią, wypełnione dekoracją. W dolnej części dzbanka przedstawiają sceny pejzażowe, zaś w górnej sceny figuralne. Zdobienia pokrywki nawiązują do ornamentu z naczynia. Gałkę otacza stylizowana rozeta kwiatowa i ciągły, ciemnoniebieski ornament o motywie nawiązującym do ruyi, chińskiego berła. Spód naczynia zdobi rysunek liści, kwiatu i owocu granatu.
Pośród chińskiej emalii wyróżnia się trzy główne rodzaje: komórkową (cloisonné), żłobkową (champlevé) i malowaną. Emalie malowane w przeważającej mierze powstawały w Kantonie w prowincji Guangdong z przeznaczeniem na eksport. Ten typ emalii wykształcił się najpóźniej – w okresie panowania Kangxi (1662-1722) - najprawdopodobniej dzięki poznaniu techniki francuskiej malowanej emalii z Limoges. Emalie malowane powstawały poprzez pokrycie metalowej powierzchni, najczęściej miedzianej, cienką warstwą białej, nieprzeświecającej malatury i wypalenie jej. Na tak przygotowane tło nakładano pędzlem właściwą kolorową dekorację i naczynie powtórnie wypalano.
W kolekcji wilanowskiej zachował się zbiór różnorodnych przedmiotów z emalii kantońskiej. Trafiały do pałacu najpewniej w na przestrzeni XIX w. kupowane przez kolejnych właścicieli, ale również jako dar – o czym dowiadujemy się z zachowanych dokumentów archiwalnych. Niektóre przedmioty zdobiły dawne Pokoje Chińskie zaaranżowane przez Stanisława Kostkę Potockiego, których wyposażenie było uzupełniane przez kolejnych spadkobierców. Dzbanek stanowi komplet z analogicznym naczyniem o numerze Wil.238.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 26,3 cm, szerokość: 13,9 cm
Technika
emalia
Tworzywo / materiał
miedź
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna