Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Grafika
Grafika ukazująca otoczenie pałacu papieskiego należy do grupy popularnych w XVIII wieku rycin o charakterystycznej, horyzontalnej dominancie kompozycyjnej, zwanych vue’optique – to znaczy – widok perspektywiczny. Określony sposób ich kompozycji, szeroki kąt ujęcia widoku, wyraźnie podkreślone motywy architektoniczne, częściowe podkolorowanie wybranych elementów, oraz umieszczany zazwyczaj ponad sceną tytuł pisany w lustrzanym odbiciu, składały się na obraz, którego obserwacja poprzez odpowiednie narzędzia optyczne tworzyła wrażenie przestrzennej głębi. Narzędziem, które współtworzyło z rycinami vue d’optique efekt widoków trójwymiarowych był tzw. zograskop. Składał się z umieszczonej na wysokości ok 45 cm., oprawionej w prostokątną ramę okrągłej soczewki, połączonej z ruchomą plakietą z lustrem. Obserwacja poprzez soczewkę odbicia leżącej przy zograskopie ryciny (w układzie do góry nogami) tworzyła złudzenie przestrzennego widoku ukazanego miejsca. Stąd też zapewne chętnie uwieczniano w widokach perspektywicznych słynne europejskie rezydencje, place lub ogrody.
Prezentowana odbitka posiada u góry tytuł zapisany w lustrzanym odbiciu: VUE D’UN JARDIN DE PLAISANCE DU PAPE. Mimo prób identyfikacji jaką rezydencję papieską przedstawia XVIII-wieczna rycina, nie udało się wskazać konkretnego miejsca.
W samej scenie zwracają uwagę wysokie boskiego geometryczne, które – niczym w teatrze – kulisowo zamykają obustronnie kompozycje. Teatralny w istocie jest oglądany widok, w którym nakładają się kolejne plany; fontanny, rzeźby, dekoracyjne kwatery ogrodowe i krzewy, pomiędzy którymi – jak aktorzy na scenie – spacerują grupy ludzi. Jest to typowy ogród w typie francuskim, w którym roślinność podporządkowana została kompozycji artystyczno-przestrzennej według geometrycznych form i symetrii.
Interesujący jest również sposób podkolorowania ryciny mocnymi, podstawowymi kolorami: czerwień, niebieski, zieleń i żółty. Takie rozłożenie kolorów wzmagało efekt trójwymiarowości w momencie oglądania ryciny przez zograskop.
rycina, obraz trójwymiarowy, zograskop, widok perspektywiczny, vue d’optique, pałac papieski, ogród, okolice Rzymu, Rzym, ogród francuski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 29,5 cm, szerokość: 42,3 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
miedzioryt, akwaforta
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna