Jedna z pary (Wil.3091, Wil.3092) szczególnie cennych bibliotecznych szaf witrynowych z epoki Ludwika XIV przypisanych ebeniście paryskiemu Nicolas Sageot. Obok najwyższej klasy mistrza markieterii André-Charlesa Boulle’a dzieła Sageot cieszyły się najwyższym uznaniem dworskiej klienteli. Prostopadłościenna forma mebla z wystającym gzymsem wieńczącym, ustawiona na niskim cokole przechodzącym w cztery nogi zadziwia prostotą. Główny walor mebla stanowi inkrustowana dekoracja w kontrastowym zestawieniu czerni hebanu i złoconego mosiądzu pokrywająca głownie powierzchnie fasadowe. Misternie wycięta z mosiężnej blachy, tworzy skomplikowany ornament arabeskowy inspirowany wzorcami niedoścignionego przez wieki mistrza Jeana Béraina (1640-1711). Ramy dwuskrzydłowych witrynowych drzwi pokrywa bordiura rytmicznie powtarzającej się sekwencji motywów arabeskowych, na dolnych panelach skrzydeł umieszczono kompozycje arabeski z centralnym płaskorzeźbionym akcentem figuralnym w z postacią Uranii. Umiejętnie rozmieszczone akcenty dekoracyjnych, złoconych brązów w postaci plakiet figuralnych z Uranią, puttami, muszli, kampanul, gzymsów zaznaczają punkty osi symetrii dominującej w całej kompozycji.
Technologia markieterii polegająca na równoczesnym wycinaniu rysunku ornametu ze złożonych warstwowo arkuszy, w tym wypadku forniru i mosiądzu, pozwala na pełne wykorzystanie użytego materiału przy wyrobie pary bliźniaczych szaf, w których w jednej z nich tłem jest czarne drewno ze złotym ornamentem (premier partie), w drugiej złocony metal jest tłem dla czarnego ornamentu (contre partie). Omawiana szafa reprezentuje wilanowską kolekcję wyjątkowej jakości mebli markietowanych, które również stanowią chlubę najbardziej prestiżowych kolekcji.
AK
wilanowska kolekcja, warsztat francuski, kolekcja wilanowska, markieterie