Warkocz
obiekt artystyczny
XXI wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Obraz został podzielony na sferę ziemską i niebiańską. Na dole rozbudowana scena pokłonu pasterzy. W centrum Dzieciątko trzymane na kolanach przez Maryję. Wszyscy pasterze tłoczą się po lewej stronie obrazu, po przeciwnej ukazano pochyloną sylwetkę św. Józefa. Ponad nimi unoszą się siedzące na chmurach dorosłe Anioły w otoczeniu małych puttów ze skrzydełkami. Na pierwszym planie leżą dary: owoce, jarzyny i ubite ptactwo. Malarz cisnących się wokół Jezusa pasterzy potraktował z widoczną miłością do szczegółów. Scharakteryzował każdego z nich tak, że nie sposób znaleźć dwóch do siebie podobnych.
Wyobrażenie Zwiastowania Pasterzom i ich Adoracji, było początkowo jedynie tłem lub kontekstem Bożego Narodzenia. Temat zaczerpnięto z przekazu ewangelicznego (Łk 2,8-20) oraz tekstów apokryficznych (Ewangelii Pseudo-Mateusza, Ewangelii Gruzińskiej i Ewangelii Dzieciństwa Ormiańskiej). Pasterze wkroczyli w ikonografię scen bożonarodzeniowych z prostotą, ale i pewnością, świadomi niezwykłego wyróżnienia, gdyż to właśnie przy nich pamiętnej wiosennej nocy stanął Anioł Pański, by zwiastować im radość wielką. Bez wahania pośpieszyli wówczas do Betlejem, gdzie w jasnej poświacie księżyca (jak powiada jeden z apokryfów) oddali pokłon Dzieciątku Bożemu.
Scena rozgrywa się w nocy, której mrok rozświetlają dwa źródła światła o charakterze sakralnym. Wyraziście, w stylu tenebrystycznym, modelują one kształty w bezpośredniej ich bliskości. Głównym źródłem iluminacji, wobec którego gasną wszelkie światła naturalne, jest Dzieciątko Jezus. Jaśnieją również skłębione obłoki. Są to czytelne aluzje do treści Objawień (Revelationes coelestis) św. Brygidy Szwedzkiej (1303-1373), tekstu który obok Meditationes vitae Christi (3 ćw. XIV w.) Pseudo-Bonawentury przemożnie oddziałał na ikonografię Bożego Narodzenia. Ostre kontrasty światłocieniowe wzmagają dynamizm zbudowanej na diagonalach kompozycji.
Obraz prawdopodobnie z kolekcji roskiej.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 113,0 cm, szerokość: 91,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Piotrowska, Krystyna
XXI wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Mirga-Tas, Małgorzata
XXI wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
nieznany
środkowy neolit
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.