
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Grafika
Jest to druga z rycin 3-częściowego zestawu, który składa się na zapis graficzny bitwy toczącej się w dniach 28-30 lipca pod Warszawą, na prawym brzegu Wisły, w okolicach Pragi, Bródna i Białołęki, w roku 1656, w trakcie potopu szwedzkiego. Naprzeciwko wojskom polskim stanęły zjednoczone siły szwedzko-brandenburskie pod dowództwem samego Karola Gustawa, króla Szwecji. Drugiego dnia doszło do wielkiej bitwy pomiędzy wojskami stron; w pierwszym planie uwiecznione zostało starcie jazdy polskiej z rajtarią, w dalszym widoku widać ułożone szyki piechoty oraz kawalerii obu stron; sił polskich na południe, od strony Pragi, zaś wojsk szwedzkich oraz brandenburskich zgromadzonych od strony Bródna i płonącej zabudowy Białołęki. Po lewej stronie, w owalnym kartuszu, znalazła się legenda objaśniająca wydarzenia rozgrywające się w scenie, pozwalająca zidentyfikować ich uczestników (grupy wojsk oraz miejsca oznaczone są literami wyjaśnionymi w legendzie). W dolnym fryzie wyjaśnione zosta
Cykl ukazujący bitwę pod Warszawą pochodzi z obszernej publikacji Samuela Pufendorfa pt. De rebus a Carolo Gustavo… gestis commentatoriorum libri septem, (wyd. w Norymberdze 1696 r.), dokumentującej wojenne dokonania króla Szwecji. Publikacja zawiera obszerną ilość rycin na podstawie rysunków obecnego w Polsce w czasie potopu Erika Jönsona Dahlbergha (1625-1703), pełniącego funkcję generalnego kwatermistrza wojsk szwedzkich. Wykonane przez niego rysunki ukazujące sceny walk, plany i widoki miast, choć realizowane na potrzeby wrogiej armii, stanowią dziś nieocenione źródło informacji na temat XVII-wiecznej Polski. O autorstwie Dahlbergha informuje zawarta w kartuszu inskrypcja, mówiąca również o tym, że był on naocznym świadkiem zdarzeń: Erich Iönson Dahlbergh ad Vivum Delineavit. U dołu, poza ramą, znalazła się również informacja o rytowniku (Willem Swidde sculp. Holmiae 1696). Był nim urodzony w Amsterdamie Willem Swidde, od roku 1688 współpracujący z Dahlberghiem w Sztokholmie. Przekładał on jego nierzadko szkicowe rysunki w dokładne, posiadające cechy kroniki, ryciny.
Cykl, potop szwedzki, Karol Gustaw, Jan Kazimierz, Willem Swidde, Samuel Pufendorf, rycina, rysunek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 34,0 cm, szerokość: 59,0 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
miedzioryt, akwaforta
Tworzywo / materiał
papier żeberkowy
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.