treść serwisu

Netzeflickerinnen | Reperujące sieci (Kobiety naprawiające sieci)

scena rodzajowa

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

Kompozycja Maksa Liebermanna ukazuje grupę kobiet w równinnym pejzażu, przypuszczalnie na rozległej, piaszczystej plaży. Większość przedstawił w pozycji siedzącej nad naprawianymi sieciami, jedną natomiast stojącą. W ten sposób przełamał monotonię kompozycji. Kobiety ukazane są z pewnej odległości, wskutek czego tracą indywidualność. Naturalista starał się ukazać ciężką pracę prostych ludzi. Upodabniając rybaczki nawzajem do siebie nadał grupie pewien rytm. Dzięki temu uzyskał nowy, nieoczekiwany efekt – anonimowe postacie kojarzą się ze znakami nanizanymi na papier nutowy. Liebermann wyraził w swoim dziele ideę synestezji sztuk, czyli przekonanie, że sztuki wzajemnie się przenikają. Myśl ta żywa była pod koniec XIX wieku i została rozwinięta przez przedstawicieli secesji.

Liebermann pracował nad kompozycją w latach 1894–1909. Tematycznie nawiązywał do scen rodzajowych tworzonych przez artystów z kolonii artystycznej we francuskiej miejscowości Barbizon. Niniejszą grafikę opracował techniką akwaforty, suchej igły i miękkiego werniksu, a odbił na papierze żeberkowym ze znakiem wodnym papierni VAN GELDER [ZONEN]. Sygnował ją na płycie oraz ołówkiem. Grafika powstała na zamówienie Münchener Vereins für Originalradierung (Monachijskiego Stowarzyszenia na rzecz Sztuki Rytowniczej), które wydało ją w tece za 1894 rok. Suchy tłok, którym oznaczono prezentowaną odbitkę świadczy, że pochodzi ona z drugiego wydania – z teki Max Liebermann. Sieben Radierungen opublikowanej przez berlińskie wydawnictwo Brunona Cassirera i Juliusa Barda w 1909 roku.

Max Liebermann urodził się w 1847, zmarł w 1935 roku w Berlinie. Był malarzem, grafikiem i rysownikiem. Uczył się początkowo w Berlinie, a następnie w postępowym środowisku akademickim w Weimarze. Wpłynął w istotny sposób na sztukę niemiecką przełomu XIX i XX wieku. Uważany jest za czołowego przedstawiciela niemieckiego impresjonizmu.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis, znak wodny: wzdłuż lewej strony; VAN GELDER [ZONEN]
  2. Napis: na verso u dołu po lewej; ołówkiem numer inwentarzowy przekreślony: Graf 4076
  3. Napis, pieczęć: na verso u dołu po prawej; pieczęć prostokatna, różowa, zmyta i ołówkiem wpisany w pieczęć numer inwentarzowy, przekreślony: (…) | 1314
  4. Napis, pieczęć: na verso pośrodku; pieczęć okrągła sepiowa i poniżej ołókiem numer inwntarzowy: Museum Stettin | 1927. | 265
  5. Napis: na recto u dołu po lewej przy krawędzi arkusza; ołówkiem: 1847
  6. Odcisk suchy pieczęci: w lewym, dolnym rogu; waza grecka stojąca na ołtarzu, poniżej wylegująca się pantera, po bokach litery: PL C - suchy tłok wydawcy: PL C
  7. Sygnatura, napis: na recto pod przedstawieniem po lewej; ołówkiem: Mliebermann
  8. Sygnatura, napis: na recto w prawym dolnym rogu; z płyty: Liebermann

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Liebermann, Max (Berlin 1847-tamże 1935)
Verlag Cassirer und Bard (Berlin, po 1901 - przed 1938)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 360 mm, szerokość: 421 mm
odcisk: wysokość: 228 mm, szerokość: 316 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

miękki werniks, sucha igła, akwaforta

Tworzywo / materiał

papier czerpany żeberkowy z filigranem

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1894 — 1909

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Berlin (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/4049

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd