
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Twórczość Stanisława Ignacego Witkiewicza (posługującego się od 1913 roku pseudonimem Witkacy) należy do najbardziej rozpoznawalnych w popularnym obiegu sztuki polskiej 1. połowy XX wieku. Jako syn uznanego malarza, architekta i teoretyka sztuki Stanisława Witkiewicza seniora od najmłodszych lat obracał się w kręgu wybitnych artystów i naukowców starszego pokolenia, a wstąpienie do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych poszerzyło to środowisko o młodych twórców awangardy.
Estetyka brzydoty wykorzystywana w literaturze przez Romana Jaworskiego skłoniła Witkacego do rysowania węglem „potworów”. Kontakt z Karolem Beaurainem, pionierem psychoanalizy w Polsce, i odbyta w 1912 roku terapia zaznajomiły z metodą Zygmunta Freuda, przyjaźń z filozofem, ekonomistą i zyskującym międzynarodową renomę antropologiem Bronisławem Malinowskim otworzyła zaś na inspiracje kulturami pozaeuropejskimi. W pierwszym wojennym roku 1914, w którym powstał rysunek ze szczecińskiej kolekcji, podejrzewana o zdradę narzeczona Witkacego, Jadwiga Janczewska popełniła samobójstwo. Pogłębiło to depresyjny stan Witkacego i jego katastroficzne wizje. Suicydalne myśli i obsesje „pełciowe” rozwiać miała wyprawa etnograficzna do Nowej Gwinei zaproponowana przez Malinowskiego, w którą przyjaciele wyruszyli latem. Rysowane w tym czasie nieoczywiste kompozycje odzwierciedlają życiowe rozterki Witkacego, a także artystyczne nienasycenie prowadzące do wykrystalizowania własnej teorii „Czystej Formy”.
Scena konania z wychudzonym brodaczem, staruszką, doktorem, księdzem i odchodzącą parą jest jednocześnie wyobrażeniem erotycznego kuszenia umierającego przez młodą kobietę. Dwuznaczność treści potęguje niemal pejzażowe studium pofałdowanych tkanin, budowane za pomocą drżącego, falistego konturu i wyraźnego szrafowania, przypominające geologiczno-kosmiczne fantazje niektórych niemieckich i austriackich ekspresjonistów. Początkowo przyjmowali oni wybuch wojny jako nadejście oczekiwanych zmian politycznych i społecznych. Witkacy także chciał się do nich przyczynić, jednak wbrew proaustriackim poglądom swojego ojca przyłączył się do strony rosyjskiej.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 48 cm, szerokość: 62 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, pastel (dzieło wizualne)
Technika
węgiel
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Tomaszewski, Marian
między 1958 — 1965
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Pawliszak, Wacław
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.