
Topór z poroża
środkowy neolit
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Potocki radością z nabytków dokonanych w trakcie podróży dzielił się z żoną, stąd ich listy są dziś kopalnią wiedzy o rozwoju jego zainteresowań i genezy kolekcji. Z Wenecji (IX1785) pisał: „[…] szczęśliwy traf zaprowadził mnie tego ranka do pewnego domu, gdzie chciałem zagrać partyjkę, zobaczyłem tam pięknego […] Tintoretta [i] Schiavona, które liczę mieć za grosze”. Zamiar najpewniej zrealizował, gdyż już z Vincenzy (30IX1785) donosi o zakupach weneckich, czyli nabyciu m.in. „jednego Tintoretta [i] jednego Schiavona”, dodając, że „są to wyborne obrazy, czyste oryginalne i dobrze zachowane”. Wzmianki te, choć dość lakoniczne i niedookreślone, jednak wsparte prawdopodobieństwem historycznym i kontekstem miejsca pozwalają pokusić się o próbę identyfikacji tych obrazów w dzisiejszych zbiorach wilanowskich.
Jednym z nich może być Apoteoza określana w historycznych inwentarzach początkowo jako dzieło Jacopa Tintoretta, później zaś przypisana artyście z jego kręgu. Mimo iż w toku badań pojawiały się dalsze sugestie atrybucji oraz pewne wątpliwości co do sposobu malowania – cięższego niż u Tintoretta, z grubymi impastami i użyciem mniej świetlistych barw – to szereg analogii do dzieł mistrza każe zakreślić krąg i wrócić do eksploracji tradycyjnych rozpoznań.
Wyjaśnienie treści ikonograficznych również nie jest łatwe. Dostojnik wenecki, prawdopodobnie z rodu Pisanich (z napisu na rewersie), prowadzony jest przez Chronosa w zaświaty. Siedząca nieopodal jedna z Parek, Atropos, trzyma w ręku nożyce, by przeciąć nić jego żywota. Majestatyczna sylwetka Fortuny przywołuje zmienność ludzkich losów. Całość niesie przesłanie wanitatywne, dotykające moralitetu o znikomości ziemskich splendorów.
Prowadzona od 2004 konserwacja przyniosła szereg rozstrzygnięć, lecz i nowe wyzwania. Okazało się, że Apoteoza oraz drugi obraz, „duży Schiavone” (dziś: Battista Franco, Odyseusz i Kirke), wspólnie nabyte, wykonane są na identycznie przygotowanych podłożach: pięciu świerkowych deskach pochodzących z pnia tego samego drzewa. Zapewna powstały w tym samym czasie i warsztacie. Gdzie? Czy wyszły spod ręki tego samego artysty?
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 127,0 cm, szerokość: 127,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno; jodła
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
środkowy neolit
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1700 — 1850
Muzeum Narodowe w Szczecinie
kultura amfor kulistych
3100 p.n.e. — 2500 p.n.e.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.