Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Wśród publikowanych portretów określanych jako wizerunki ojca Rembrandta pewny jest tylko podkolorowany akwarelą rysunek z ok. 1630 r., znajdujący się w Oksfordzie (Ashmolean Museum). Podobne głowy starców, z charakterystycznym rysami twarzy odnajdujemy w różnych obrazach Rembrandta, wyróżnione odmiennymi nakryciami głowy, np. w orientalnym zawoju, wysokiej czapie lub mycce oraz różnymi strojami (Innsbruck, Amsterdam, Ontario).
W chwili narodzin Rembrandta jego rodzice Harmen i Kornelia byli już małżeństwem od 17 lat, nie dziwi więc, że zawsze wydawali się oni malarzowi ludźmi starymi. I tak ich przedstawiał. Pierwowzorem wilanowskiego obrazu jest portret ze zbiorów Art Institute w Chicago, trochę większy (83,4 × 75,6 cm), malowany również na desce i datowany na ok. 1630 r. Ubiór portretowanego jest identyczny. Na głowie ma duży czarny kapelusz z czarnym strusim piórem, okryty jest czarnym płaszczem, z metalowym obojczykiem na szyi oraz z zawieszonym na piersi okazałym złotym łańcuchem z okrągłym medalionem.
Pełne nazwisko ojca Rembrandta brzmiało Harmen Gerritszoon van Rijn. Był właścicielem młyna stojącego na brzegu Renu oraz domu w pobliżu drogi Weddesteeg, biegnącej pod murami Lejdy, stąd przydomek van Rijn (znad Renu). Należał do zamożnych rzemieślników i mógł małego Rembrandta kształcić w gimnazjum klasycznym w Lejdzie. Jego starsi synowie uprawiali zawody młynarza, piekarza i szewca.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 55,0 cm, szerokość: 42,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna