
Talerz
1828 — 1830
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Porcelana polska
Waza na czwórnogu datowana na lata 1805–1814, pochodząca z manufaktury w Korcu, jest przykładem ceramiki z trzeciego okresu funkcjonowania fabryki. Ostatnią fazę, przypadającą na lata 1805–1832, liczoną od odejścia Michała Mezera aż do okresu zarządu Merauda i Petiona, można rozpoznać po umieszczanych na wyrobach różniących się od siebie sygnaturach. W tym okresie tak charakterystyczne dla koreckiej manufaktury oko opatrzności, malowane pierwotnie kobaltem podszkliwnie, zmienia nie tylko barwę, ale również sam symbol zaczyna występować w różnych wariantach – opromieniony lub bez promieni. Dodatkowo napis „Korzec”, umieszczany pierwotnie pod okiem opatrzności jako integralna część znaku, z czasem zaczął pojawiać się niezależnie.
Waza na czwórnogu, opartym na płaskiej wielobocznej podstawie, to z pewnością część większego serwisu obiadowego. Piękna forma półkolistej czaszy, wspartej na czterech nogach zakończonych lwimi łapami, jest przykładem typowym dla form wytwarzanych w stylu empire. Styl ten, jako odmiana późnego klasycyzmu powstałego we Francji, wzorował się na sztuce starożytnej Grecji, Rzymu i Egiptu. W ornamentyce zaś często pojawiały się motywy: sfinksów, lwów, łabędzi, orłów, trofea i panoplia, rózgi liktorskie, harfy czy liry. Warto zatem przyjrzeć się dokładniej wazie pochodzącej ze zbiorów Muzeum Lubelskiego, utrzymanej w stylu cesarskim, modnym na początku XIX wieku, ze względu na panujący wówczas kult Napoleona, który zajął zaszczytne miejsce w polskiej mitologii patriotycznej. Legenda napoleońska, zakorzeniona bardzo głęboko w polskiej kulturze i świadomości narodowej, stała się symbolem wolności oraz wskrzesicielem marzeń o odbudowie ducha narodowego. Dlatego właśnie wszystko co cesarskie tak chętnie było zamawiane i kupowane przez naszych rodaków. Podobny do tego serwis zamówiła w koreckiej manufakturze nawet księżna Izabela Czartoryska z Puław. Jak opisał go B. Kostuch: „[…] jeden z najbardziej eleganckich, a zarazem najskromniejszych koreckich serwisów”.
Wylew naczynia jest obwiedziony cynobrowym pasem z czarnymi konturami, a czaszę obiega fryz czarnej winorośli na cynobrowym tle. Wspomniane podpory w zwieńczeniu zostały wykończone lwimi antabami – stałym lub ruchomym uchwytem umieszczanym pierwotnie na skrzyniach, kufrach, drzwiach czy furtach.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 18 cm, szerokość: 20.7 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
farby naszkliwne
Tworzywo / materiał
porcelana
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Manufaktura Porcelany w Korcu
1828 — 1830
Muzeum Narodowe w Lublinie
Manufaktura Porcelany w Korcu
1820 — 1830
Muzeum Narodowe w Lublinie
Manufaktura Porcelany w Korcu
1820 — 1830
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.