Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Na obrazie Adama Willaertsa widzimy statki żaglowe, które nie mogą zacumować w porcie z powodu sztormu. Nierówną walkę z żywiołem toczą żeglarze i pasażerowie – na lądzie czwórka osób wyczekuje rozbitków. Świadomość śmiertelnego zagrożenia maluje się w gestach i postawach zarówno tych, którzy pozostali na statkach, jak i tych, którzy zbliżają się do skalistego brzegu na łodzi-szalupie. Wyobrażenie katastrofy pozwoliło maryniście namalować niepowtarzalny obraz, w którym zacierają się granice tego, co płynne i suche, jasne i ciemne. Widoczna jest duża wrażliwość nie tyle na barwę (dominuje srebrzysto-szara tonacja), co na kontrast walorowy, którego perturbacje zanotował z dużym powodzeniem. Pięknie oddał przebłyski słońca, które rozjaśniają spienioną toń wody na pierwszym planie. Dalsze rejony – szczególnie po lewej stronie – giną pod zasnutym chmurami niebem.
Miotane żywiołem statki to obraz niespokojnych kolei życia ludzkiego. Losy człowiecze wielekroć porównywano do żeglowania, znaczonego niebezpieczeństwem, wiecznym napięciem – koniecznością unikania raf i mielizn. Wytchnienie zdarza się rzadko i na krótko – tak, jak czas po w bezpiecznym porcie. Jednak warto podejmować wysiłki – na wytrwałych czeka wieczna nagroda, port docelowy u kresu wędrówki – niebo.
Autor obrazu, Adam Willaerts (czasami Willarts, Willers), urodził się w Londynie w rodzinie flamandzkiej. Jego rodzice uciekli z Antwerpii z powodów religijnych. Do 1585 roku rodzina mieszkała w Lejdzie. Od 1597 roku aż do śmierci Adam mieszkał i pracował w Utrechcie. Został członkiem Utrechckiej Gildii św. Łukasza w 1611 r., a następnie jej dziekanem w 1620 r. Jego synowie Cornelis, Abraham i Izaak poszli w ślady ojca i także parali się malarstwem.
Mariny były ulubionym tematem malarzy holenderskich ery Złotego Wieku. Willaerts nie był tu wyjątkiem. Zasłynął jako malarz rzek i kanałów, pejzaży nadmorskich, targów rybnych i scen rodzajowych. Malował także sceny bitew morskich.
Dominika Walawender-Musz
Zasłynął jako malarz rzeźb rzecznych i kanałowych, pejzaży nadmorskich, targów rybnych, procesji i scen rodzajowych. Malował także wioski i sceny bitew morskich.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 49,0 cm, szerokość: 74,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna