treść serwisu

Widok zakładów chemicznych na Pomorzanach

Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina 1900-1945

Nota popularyzatorska

W 2. połowie XIX wieku nastąpiło przyspieszenie rozwoju przemysłowego i gospodarczego Szczecina. Zmiany te znalazły odzwierciedlenie w sztuce, zwłaszcza w widokach miasta. W kolejnych dziesięcioleciach krajobraz w rejonie nadodrzańskim zamieniał się w typowo robotniczo-przemysłowy. Proces ten fascynował i inspirował wielu artystów, którzy chętnie sięgali po motywy przemysłowe, chcąc wiernie zobrazować wygląd aglomeracji. Nie bez znaczenia był także użytkowy charakter ikonografii. Kompozycje z widokami zabudowy przemysłowej tworzone były bowiem na potrzeby publikacji informacyjnych i technicznych oraz winiet zdobiących papiery firmowe. Pojawiały się także w materiałach reklamowych zakładów przemysłowych, podnosząc ich prestiż. Powiększone winiety przyjmowały często formę portretu firmy i ukazując aktualny wygląd zakładu, zdobiły dyrektorskie gabinety. Kompozycje graficzne ukazujące szczecińskie fabryki, reprodukowane w publikacjach na temat handlu i przemysłu, stanowią cenną dokumentację wyglądu zakładów przebudowywanych lub dziś nieistniejących. Ukazywały ich rozplanowanie, formę i wielkość z podwyższonego punktu widzenia, albo z lotu ptaka. Tego rodzaju ilustracją, zdobiącą publikację berlińskiego wydawnictwa Eckstein's Biographischer Verlag jest grafika z 1907 roku, nieznanego autora, uwieczniająca widziany z lotu ptaka zespół zabudowań fabryki produktów chemicznych w szczecińskiej lewobrzeżnej dzielnicy Pomorzany, która od końca XIX wieku była znana z licznych fabryk, zakładów przemysłowych oraz sprzyjającego industrializacji węzła kolejowego. Grafika odznacza się precyzją w przedstawieniu niskich zabudowań fabrycznych. Pojedyncze kominy oraz równomiernie rozlokowane budynki sprawiają wrażenie ładu, a widoczna w tle delikatna panorama nadodrzańska powoduje, iż industrialna zabudowa nie przytłacza. Szlachetności kompozycji dodaje ulokowane w prawym dolnym rogu wyobrażenie germańskiej bogini Sediny w otoczeniu smoków, która za sprawą fontanny wykonanej przez niemieckiego rzeźbiarza i rysownika Ludwiga Manzla (1858–1936) stała się symbolem Szczecina schyłku XIX i 1. połowy XX wieku.

Małgorzata Peszko



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: wzdłuż dolnej krawędzi pod ilustracją, po lewej stronie; drukowany napis w 1 wierszu, ciemna czcionka, pisany dużymi literami; napis zdecydowanie mniejszy od napisu głównego poniżej:  ECKSTEIN'S BIOGRAPHISCHER VERLAG, BERLIN W. LÜTZOWPLATZ 6.
  2. Napis: na dole pod ilustracją, wyśrodkowany; drukowany napis w 1 wierszu, czarna czcionka, duże litery, pierwsze litery wyrazów większe od pozostałych: AKTIEN - GESELLSCHAFT DER CHEMISCHEN PRODUKTEN-FABRIK POMMERENSDORF, STETTIN

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

AKTIEN - GESELLSCHAFT DER CHEMISCHEN PRODUKTEN-FABRIK POMMERENSDORF, STETTIN; POMMERENSDORF, SZCZECIN

Autor / wytwórca

nieznany
Eckstein's Biographischer Verlag, Berlin

Wymiary

odcisk: wysokość: 20.5 cm, szerokość: 30.5 cm
arkusz: wysokość: 32 cm, szerokość: 47 cm
ilustracja: wysokość: 15.8 cm, szerokość: 28 cm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

heliograwiura

Tworzywo / materiał

karton

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1907

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Niemcy (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/H/926

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd