
Kielich
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Nad zajmującym centralne miejsce rozlewiskiem wznoszą się ruiny: z lewej na postumencie widoczna baza i część trzonu antycznej kolumny, z prawej na bliskim planie pozostałości średniowiecznej budowli. Kształt obu mógł być podejrzany i naszkicowany we Włoszech uchodzących wśród współczesnych za wzorzec dobrego smaku. Wyrastające tu i ówdzie drzewa dają cień, w którym odpoczywają dwie kobiety. Ich gestykulacja sugeruje ożywioną wymianę myśli. Krajobraz urozmaicony pozostałością kolumnady doryckiej z lewej, przed którą odpoczywają dwie kobiety w strojach antycznych. Z prawej strumień przepływający pod arkadą w wielkiej czworokątnej baszcie. Dalej po bokach wysokie drzewa, tworzące ramę obrazu. W tle, na horyzoncie góry z ruinami . Na pierwszym planie z prawej w wodzie brodzi mężczyzna wsparty na kiju.
Dwa bliźniacze pejzaże (niniejszy i oznaczony numerem Wil.1080), łączone są z zapisem w Pamiętniku Interesów: „Expens kupna obrazów ...1808 […] 2 Gaspare Poussin Landszafty większe”, a dziś przypisywane są Francisque Milletowi, znanemu jako Jean-François Milée lub Millet I. Niedokładności i zmiany atrybucyjne tego typu nie są niczym dziwnym, gdyż Millet specjalizował się w italianizujących pejzażach ze sztafażem, łączących elementy klasycyzujące z rodzajowymi, utrzymanych w stylu Poussina (czy raczej Poussinów), konkretnych i krystalicznych, to zanurzonych w świetle, to tonących w przejrzystym cieniu. Co więcej, nie stronił nawet od dosłownych cytatów wizualnych z ich dzieł, co wprowadza dodatkowy element suspensu przy próbach dokonywania ostrych podziałów autorskich. Jego krajobrazy w dużej mierze komponowane są według zasad podręcznikowych, zawierających wskazówki co do rozmieszczenia grup drzew, rytmu wprowadzania budowli i ruin, usytuowania zwierciadła wody, wyznaczenia proporcji miejsca dla ziemi i nieba, podziału płótna na trzy plany główne, czy użycia barw zgodnie z prawami perspektywy powietrznej.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 74,5 cm, szerokość: 92,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.