Portret króla Jana III Sobieskiego
1 ćwierć XVIII wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo
Podobizna oparta została na mocno skonwencjonalizowanych portretach królewskiej żony z okresu panowania Jana III. Jako wzór można wskazać owalne odbitki Jacques'a Blondeau, znajdujące się w zbiorach British Museum, ze względu na bliską analogię kompozycyjną i modelunkową.
Maria Kazimiera została włączona w nurt silnej propagandy wizualnej swojego męża.
Po fali niebywałej popularności monarchy w całej Europie, jaką zapewniła mu zwycięska bitwa obronna Wiednia, otoczenie króla dostrzegło możliwość przekazania władzy królewskiej synowi Jana III. Sukcesja w ramach monarchii elekcyjnej wymagała zbudowania silnej pozycji całej królewskiej rodziny. Z tego powodu królewska małżonka podlegała niemal tym samym zabiegom propagandy jak osoba króla. Matka potencjalnego kolejnego króla Rzeczpospolitej musiała być rozpoznawalna, szanowana i kochana przez wszystkie stany, a zwłaszcza szlachtę elekcyjną. W zasadzie to do tej grupy skierowane były wszystkie zabiegi propagandowe.
Omawiany portret stanowi pendant dla wizerunku Jana III, co oznacza że obie prace stanowią swój dokładny odpowiednik kompozycyjny, czyli w zamierzeniu twórcy stanowiły nierozłączną parę (zob. obiekt nr MZM/MRT/178/1). To z kolei należy rozumieć jako element opisanych wyżej dział propagandowych.
Bartłomiej Butryn
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt:
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
gwasz, snycerka, złocenie
Tworzywo / materiał
jedwab, sklejka, drewno miękkie
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Zamkowe w Malborku
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1 ćwierć XVIII wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
1568
Muzeum Zamkowe w Malborku
oprawa: ok. 1700 rok
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna