
Matka Boska Częstochowska
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Kult świętych wizerunków rozpowszechnił się w XVII wieku. Wpływ na to miało wiele ogłoszonych wówczas objawień, a tym samym budowa nowych sanktuariów czy klasztorów oraz zwiększona liczba odpustów i pielgrzymek. Przy klasztorach powstawały warsztaty rzemieślnicze, tworzące i rozpowszechniające cudowne wizerunki maryjne. Najważniejsze dla ludowego malarstwa dewocyjnego były warsztaty częstochowskie, skupione wokół klasztoru jasnogórskiego. Od 1621 roku, po synodzie krakowskim, zalecono wiernym obdarzanie kultem obrazów Matki Boskiej i świętych patronów. Według wytycznych wizerunki obrazów miały być podobne do oryginałów, a klasztor miał kontrolować zgodność z pierwowzorem. Jednak wśród pierwszych poprawnych prac malarzy, wywodzących się prawdopodobnie z cechowych warsztatów krakowskich i śląskich, zdarzały się malowidła wykonane przez tak zwanych partaczy, na których „monstra aniżeli Twarze Najświętszej Panny i inszych świętych wyrażone były”. Z czasem, w 1718 roku, na prośbę zakonu utworzono kongregację malarzy oraz zorganizowano cech zrzeszający około trzydziestu pracowni. Oprócz określenia statutu i regulaminu czeladniczego wprowadzono funkcję cenzora.
Warsztaty częstochowskie oferowały pielgrzymom ogromną różnorodność tematów. Były to: wizerunki maryjne – Matka Boska Częstochowska, Matka Boska Karmiąca, oraz tematy chrystologiczne – Ukrzyżowanie w kilku wariantach, Chrystus w Grobie, Trójca Święta, Święta Rodzina, Oko Opatrzności. Szeroką ofertę prezentowały przedstawienia świętych patronek i patronów: św. Anna, św. Barbara, św. Maria Magdalena. Podczas pielgrzymek na Jasną Górę obrazy kupowano na częstochowskich kramach. Na lokalnych jarmarkach i odpustach sprzedawali je także wędrowni handlarze, zwani obraźnikami. Były bardzo szanowane i przekazywane jako wiano.
Matka Boska Częstochowska jest najważniejszym wizerunkiem maryjnym w Polsce. Od 1382 roku, gdy jako dar księcia Władysława Opolczyka pojawiła się w klasztorze, do dziś jest uważana przez Polaków za Królową Polski. Źródłem wzorów dla jej pierwszych wizerunków były grafiki umieszczane w wydawnictwach przygotowywanych przez jasnogórskich paulinów. Podczas ich malowania zachowywano realizm tylko w partiach twarzy i dłoni, szaty i dekoracje malowano bez światłocienia, jednak zdobiąc bogato.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
technika malarska, grzebykowanie
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1901 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1895 — 1905
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.