Journey
1. ćwierć XXI wieku
Museum of the history of Polish Jews
Ilustracje do wznowienia powieści Janusza Korczaka (Henryka Goldszmita), które ukazało się ponad sto lat od pierwszego wydania, w 2013 roku.
To jedna z dwóch powieści o obozach dziecięcych. Pierwszą częścią dylogii, opublikowanej w wydawnictwie Jakuba Mortkowicza, były ,,Mośki, Joski i Srule'', skądinąd z oślniewającymi ilustracjami Sary Lipszycowej (zob. skany książki w ekatalogu Biblioteki Narodowej (dostęp 7.06.2023).
Utwory powstały w oparciu o własne obserwacje młodego lekarza, który wyjeżdżał od 1904 r. na turnusy przeznaczone dla dzieci z ubogich warszawskich rodzin - dla dzieci żydowskich w Michałówce nieopodal Małkini i dla dzieci chrześcijańskich w Wilhelmówce. Tak we wstępie do ,,Mośków...'' zapewniał autor o charakterze swojej opowieści: ,,nic z główy wymyślać nie będę - powtórzę tylko, com widział i słyszał''.
Wychowawstwo na koloniach (bycie ,,dozorcą'', jak je określano, jak też określał swoją funkcję i autor we wstępach do książki) było dla lekarza bardzo ważnym doświadczeniem pedagogicznym. Notabene niedługo po ukazaniu się drugiej z powieści powstał Dom Sierot Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej.
Wydawca wznowienia powieści - oficyna W.A.B. - zaproponował stworzenie oprawy plastycznej Mariannie Sztymie, jednej z najlepszych malarek i ilustratorek polskich swojego pokolenia. W swoim bogatym dorobku grafiki użytkowej miała już wówczas również wiele pozycji dla młodszych odbiorców i odbiorczyń. Warto przy tym odnotować na marginesie, że wśród licznych czasopism, z którymi współpracowała Sztyma, był także m.in. ,,Midrasz'' i ,,Cwiszn'', artystka opracowała także plastycznie m.in. ,,Modlitewnik dla dzieci'' (przekład modlitw z języka hebrajskiego, dokonany przez Małgorzatę Kordowicz, red. Magda Koziej) czy ,,Cenniejsze niż perły. Portrety kobiet żydowskich'' i ,,Mocą przepasały swe biodra. Portrety kobiet żydowskich'' Belli Szwarcman-Czarnoty.
Dodajmy w kontekście książki o dzieciach wyjeżdżających na wieś z wielkiego miasta, że prace do tego projektu Sztyma stworzyła już w sudeckiej Grudzie, w której artystka zamieszkała po wyprowadzce z Poznania (pod koniec pierwszej dekady XXI w.).
Ostatecznie ilustracje w ,,Józkach, Jaśkach i Frankach'' zostały wydrukowane niestety jedynie w dwóch kolorach. Znajdujące się więc w kolekcji Muzeum POLIN projekty ukazują oryginalny kształt koncepcji kolorystycznej.
Przemysław Kaniecki
Znaleziono 1 obiektów
1965 — 1975
National Museum in Szczecin
20th century
Castle Museum in Łańcut
1561
National Museum in Lublin
DISCOVER this TOPIC
Museum of King Jan III's Palace at Wilanów
DISCOVER this PATH
Educational path