website content

Ilustracje Marianny Sztymy do ,,Józków, Jaśków i Franków'' Janusza Korczaka Museum of the history of Polish Jews

Ilustracje do wznowienia powieści Janusza Korczaka (Henryka Goldszmita), które ukazało się ponad sto lat od pierwszego wydania, w 2013 roku.
To jedna z dwóch powieści o obozach dziecięcych. Pierwszą częścią dylogii, opublikowanej w wydawnictwie Jakuba Mortkowicza, były ,,Mośki, Joski i Srule'', skądinąd z oślniewającymi ilustracjami Sary Lipszycowej (zob. skany książki w ekatalogu Biblioteki Narodowej (dostęp 7.06.2023).
Utwory powstały w oparciu o własne obserwacje młodego lekarza, który wyjeżdżał od 1904 r. na turnusy przeznaczone dla dzieci z ubogich warszawskich rodzin - dla dzieci żydowskich w Michałówce nieopodal Małkini i dla dzieci chrześcijańskich w Wilhelmówce. Tak we wstępie do ,,Mośków...'' zapewniał autor o charakterze swojej opowieści: ,,nic z główy wymyślać nie będę - powtórzę tylko, com widział i słyszał''.
Wychowawstwo na koloniach (bycie ,,dozorcą'', jak je określano, jak też określał swoją funkcję i autor we wstępach do książki) było dla lekarza bardzo ważnym doświadczeniem pedagogicznym. Notabene niedługo po ukazaniu się drugiej z powieści powstał Dom Sierot Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej.
Wydawca wznowienia powieści - oficyna W.A.B. - zaproponował stworzenie oprawy plastycznej Mariannie Sztymie, jednej z najlepszych malarek i ilustratorek polskich swojego pokolenia. W swoim bogatym dorobku grafiki użytkowej miała już wówczas również wiele pozycji dla młodszych odbiorców i odbiorczyń. Warto przy tym odnotować na marginesie, że wśród licznych czasopism, z którymi współpracowała Sztyma, był także m.in. ,,Midrasz'' i ,,Cwiszn'', artystka opracowała także plastycznie m.in. ,,Modlitewnik dla dzieci'' (przekład modlitw z języka hebrajskiego, dokonany przez Małgorzatę Kordowicz, red. Magda Koziej) czy ,,Cenniejsze niż perły. Portrety kobiet żydowskich'' i ,,Mocą przepasały swe biodra. Portrety kobiet żydowskich'' Belli Szwarcman-Czarnoty.
Dodajmy w kontekście książki o dzieciach wyjeżdżających na wieś z wielkiego miasta, że prace do tego projektu Sztyma stworzyła już w sudeckiej Grudzie, w której artystka zamieszkała po wyprowadzce z Poznania (pod koniec pierwszej dekady XXI w.).
Ostatecznie ilustracje w ,,Józkach, Jaśkach i Frankach'' zostały wydrukowane niestety jedynie w dwóch kolorach. Znajdujące się więc w kolekcji Muzeum POLIN projekty ukazują oryginalny kształt koncepcji kolorystycznej.

Przemysław Kaniecki

Objects

1

Journey

Sztyma, Marianna

1. ćwierć XXI wieku

Museum of the history of Polish Jews

Znaleziono 1 obiektów

No results

You might also like:

Add note

Edit note

0/500

strona główna

Privacy settings

We use cookies to make it easier for you to use our website and for statistical purposes. You can manage cookies by changing the settings of your web browser. More information in the Privacy Policy.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+