treść serwisu

Aviva Blum. Pamięć i zapominanie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Przebieg drogi twórczej Avivy (Wiktorii, Wiesi) Blum-Wachs (ur. 1932, w Warszawie) jest nierozerwalnie związany z jej życiorysem. Na to, że zdecydowała się zostać artystką i co tworzyła, miały wpływ trzy najważniejsze obszary jej życia: przeżycia czasu wojny i Zagłady, postać jej matki Luby Blum-Bielickiej i związek emocjonalny artystki z nią oraz wyjazd do Izraela.
Trauma wojny i Zagłady była udziałem artystki, mimo, że udało się jej przeżyć. Po zamordowaniu ojca, Aviva wraz z bratem była zmuszona do ukrywania się, najpierw na terenie getta warszawskiego, potem również, po przeszmuglowaniu przez matkę poza jego mury. Po wojnie doświadczyła zaś antysemityzmu. Z tego powodu w artystce nawarstwiało się pragnienie wyjazdu z Polski. Ponieważ większość jej znajomych i przyjaciół wyjechała do Izraela, stał się on dla niej oczywistym kierunkiem emigracji. Niechętna, ale udzielona ostatecznie zgoda matki umożliwiła 17-letniej Wiktorii wyjazd z Polski. Przyjazd do Izraela oznaczał dla niej nie tylko całkowicie nowe, samodzielne życie, ale także nową tożsamość –  zmieniła imię na Aviva – łatwiejsze do wymówienia dla osób posługujących się językiem hebrajskim. Matka artystki, pielęgniarka, wybitna postać niezwykle zaangażowana w działalność na rzecz społeczności żydowskiej, została w Polsce [zobacz: Luba Blum-Bielicka]. „Myśmy nie mieli mamy w dzieciństwie, ona zawsze była zajęta innymi ludźmi, innymi dziećmi […]” – powiedziała artystka w wywiadzie ["Maluję, żeby zapomnieć". Wywiad z Avivą Blum-Wachs -– Muzeum Getta Warszawskiego (1943.pl), dostęp: 30.07.2024], za chwilę dodając ze wzruszeniem: „Ja bardzo kochałam moja mamę”. Ostatni raz spotkała się z matką w 1973 r. – Luba Blum-Bielicka umożliwiła wystawę prac swojej córki w budynku Bundu w Nowym Jorku. W tym samym roku zmarła na raka.
Aviva chciała tworzyć. Możliwość rozwoju w tym kierunku dał jej dopiero kibuc, w którym zamieszkała w Izraelu. Dzięki temu wsparciu mogła rozpocząć w 1957 roku r. naukę rysunku, potem malarstwa w Tel Awiwie, a następnie, w połowie. lat 60. XX w. – grafiki w słynnej Akademii Bezalel w Jerozolimie.
Artystka w swojej twórczości przepracowywała własne przeżycia. Jej doświadczenia i tęsknoty są najbardziej widoczne w grafikach. W nich wracała do polskiego pejzażu i symbolicznych elementów związanych z doświadczeniami dzieciństwa i czasu ukrywania (jak motyw sznura, z którego wtedy plotła koszyki). W rysunkach i pracach malarskich najczęściej opowiadała swoje refleksje dotyczące przyrody i krajobrazów Jerozolimy. Początkowo malowała wyłącznie farbami wodnymi na papierze. Po wyprowadzce z kibucu w 1972 roku r. i poślubieniu drugiego męża w 1980 roku r. stabilizacja finansowa i możliwość posiadania pracowni pozwoliły jej na malowanie obrazów. | | Małgorzata Bogdańska-Krzyżanek

Obiekty

5
portret kobiety - Duży rysunkowy portret starszej kobiety przedstawionej w popiersiu. Kobieta jest zwrócona do widza en face, ma proste, uczesane z przedziałkiem po środku włosy do ucha. Jej ubiór jest przedstawiony w sposób uproszczony - widoczny jest zarys ubrania spodniego (bluzki?) oraz nakrycia wierzchniego z widocznym szalowym kołnierzykiem zaznaczonym ciemną plamą.

Portret matki

portret kobiety

Blum, Aviva

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

kompozycja abstrakcyjna - Kwadratowa kompozycja abstrakcyjna w tonacji szaro-czarnej umieszczona po środku kwadratowego arkusza. W części centralnej znajduje się owalny kształt nie pokryty farbą, w nim odcisk kawałka sznura. Owal jest obwiedziony ciemnoszarą szeroką ramką, całość znajduje się na tle o wzorze w nieregularne czarno-szare kreski.

Więź | Bond

kompozycja abstrakcyjna

Blum, Aviva

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

pejzaż - Wertykalny, niemal abstrakcyjny, pejzaż wykonany w dwóch technikach, co determinuje jego kompozycję. Postawą układu tej grafiki jest kształt wyciśnięty w białym kartonie tła, który zajmuje prawą i dolną część grafiki. Większość to regularny wzór siatki, w części dolnej pojawiają się cztery obłe kształty, pomiędzy trzema z nich widać poziome szerokie linie. Nad nimi widoczne są odciski kilku cienkich, kresek podzielonych kształtami supłów. Cała górna część grafiki, od połowy, pokryta jest granatowo-czarną kompozycją przedstawiającą dwa drzewa przedstawione w bardzo uproszczony, zgeometryzowany sposób. Korona drzewa z prawej strony pokryta jest kształtem siatki o cienkich, czarnych oczkach. Po lewej stronie drzew widać tło przedstawione bardzo równomiernym, gęstym kreskowaniem, pod drzewami - grunt oddany za pomocą plamkowania oraz analogiczną, jak powyżej siatką. Poniżej drzew, po lewej stronie widoczna jest pozioma, wijąca się, cienka linia z symetrycznymi węzłami z drobnych kresek.

Bez tytułu

pejzaż

Blum, Aviva

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

kompozycja abstrakcyjna - Wertykalna abstrakcja wykonana w dwóch technikach, co determinuje jej kompozycję i kolorystykę. W środkowej części, widać szeroki, pionowy, prostokątny kształt wyciśnięty w białym kartonie tła. Prostokąt został podzielony na równe dwie części: dolna odciśnięta w regularny wzór drobnych, poziomych pasków, ma w części środkowej widoczny wyraźnie element o nieregularnym kształcie (granice powojennej Polski?). Część górna składa się z mocno odciśniętych pionowych, szerokich pasów. Na te pasy, centralnie, został nałożony ceglasto-czarny kulisty wzór z elementami zgeometryzowanej spirali u góry, 3 pionowymi, falującymi pasami biegnącymi od środka ku dołowi oraz drobnym kreskowaniem u dołu (drzewa w pejzażu?).

Bez tytułu

kompozycja abstrakcyjna

Blum, Aviva

XX wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

pejzaż - Wertykalny pejzaż o kompozycji składającej się z różnokolorowych plam w stonowanych barwach, niemal abstrakcyjny. U dołu kompozycji szarobeżowe tło, w prawym dolnym narożniku niedomalowane. Powyżej pas trapezoidalnych elementów - każdy o innym kolorze - różnych wariantach kolorów: niebieskoszarego,  szarozielonego i rozbielonego brązu. Kompozycję dominuje niebieska plama (zbiornik wodny?) usytuowana poziomo w górnej części obrazu, po prawej stronie, od której odchodzi niebieska kreska (rzeka? strumień?) przecinająca poziomo ułożone plamy barwne. U góry kompozycji widać szare, trójkątne kształty, najprawdopodobniej szczyty wzgórz, a nad nimi niebo.

Bez tytułu

pejzaż

Blum, Aviva

XXI wiek

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 5 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+