treść serwisu

Sceny rodzajowe Muzeum Narodowe w Lublinie

Obiekty

0

Święto Jordanu

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

ML/MART/4587 - Dynamiczna scenka rodzajowa przedstawiająca orszak ślubny. Rozpędzony woz z roześmianą    parą młodą i świadkami, zaprzężony w dwa konie jedzie wiejską drogą; w tle fragment fasady kościoła i chałupa drewniana z lewej strony. Po prawej wiwatujący młodzi mężczyźni na koniach; wszyscy ubrani w ludowe stroje krakowskie. Tuż obok koni drogą biegnie łaciaty piesek.

Wesele krakowskie

Kossak, Wojciech

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa na brzegu rzeki. Na pierwszym planie dziewczynka siedząca na skraju łodzi, trzymająca naczynie pełne ryb (cebrzyk, gliniana misa, kosz?). Ubrana w czerwoną spódnicę, do pasa rozebrana, bosa. Twarz zwrócona lekko w lewą stronę, usta w półuśmiechu, zaróżowione policzki. Jasne włosy z przedziałkiem związane liliową wstążką. Obok łódki stoją rozsznurowane, czarne trzewiki. W tle płynąca rzeka, pomost i siedzący na nim mężczyzna łowiący ryby. Po drugiej stronie rzeki widoczne wzgórza. Na ostatnim planie wąski pas nieba z dużymi chmurami. Tonacja obrazu ciepła, dominują brązy, ugry, róże, gdzieniegdzie akcenty zieleni i błękitu – kontrastowy element stanowi karminowa spódnica dziewczynki. Obraz malowany wyraźnymi, wąskimi i długimi pociągnięciami pędzla.
Na odwrocie niedokończona scena rodzajowa i nakładające się na siebie szkice innych kompozycji. Na pierwszym planie widoczna siedząca na niskim stołeczku kobieta oraz opierający się o składane krzesełko mały chłopczyk. W centrum martwa natura na stole przykrytym białym obrusem. W tle, z lewej strony niewyraźna postać męska. Na dalszym planie podcienia domu oraz zarys kościoła ukrytego w kępie drzew.

Rybaczka

Wydra, Jan

Muzeum Narodowe w Lublinie

W kościele

Wodzinowski, Wincenty

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa przedstawiająca mężczyznę i kobietę w strojach krakowskich, przy pługu. Niska linia horyzontu, na polu dwa konie, biały i brązowy, przypięte do pługa oraz dwoje ludzi. Kobieta ubrana na biało z koszykiem w ręce, mężczyzna ubrany na brązowo odwrócony tyłem. Konie widziane z profilu. Niebo szare, jednolite. Kompozycja o ściętych narożnikach.

Jesienna orka

Tyssot, K.

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa przedstawiająca rzeźbiarza przy pracy i dzieci w pracowni. Pomieszczenie oświetlone jednym oknem, przy którym stoją małe butelki, obok ustawiony stół, zabałaganiony narzędziami. Przy oknie opata o ścianę piła ręczna. Obok na stole stolarskim siedzi rzeźbiarz w białym stroju, trzymający w  jednej ręce dłuto a w drugiej figurę świętego. Dalej pień z wbitą siekierą, obok którego dwa białe króliki. Przy kapliczce trójka dzieci oglądających figurę Chrystusa Frasobliwego, usytuowaną na niskim stołku. Dziewczynka z zakrytymi włosami, ubrana w długą białą suknię o czerwonym gorsecie. Chłopiec kucający przy figurze w niebieskiej marynarce. Najmłodszy chłopczyk siedzący na ziemi odwrócony tyłem, ubrany na biało. Kapliczka zbudowana z kolumn otaczających nieczytelną rzeźbę, przykrytych barokową wieżyczką. Dalej beczka i kosz ustawione pod ścianą, obok kolejnego stołu zastawionego ceramicznymi dzbankami, przy którym kilka białych królików. Na tylnej ścianie dwie równoległe półki różnej długości zastawione dzbankami oraz nieczytelnymi obrazami. Za dziećmi zamknięte drzwi, obok okrycie wierzchnie i kapelusz. W lewym narożniku fragment mebla. Całość w cienkim obramowaniu.

Rzeźbiarz wiejski

Tyssot, K.

Muzeum Narodowe w Lublinie

Czarno-biała scena rodzajowa przedstawiająca tłum ludzi zgromadzonych wokół wozu. Linia horyzontu w połowie pola obrazowego. Po środku drewniany wóz w ujęciu 3 ciągnięty przez konie. Na nim napis „SHI” oraz postać z wyciągniętą ręką w geście przemawiania, a druga trzymająca kapelusz przy piersi. Za nim przydrożny krucyfiks. W lewym narożniku skulony pies, obok dwie odwrócone tyłem postacie. Z prawej na pierwszym planie wyróżniający się w tłumie klęczący mężczyzna z kijem i klęcząca kobieta z dzieckiem odwróceni tyłem. W tle zarys drzew, krzewów.

Mowa Szymka Kality

Tyssot, K.

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa przedstawiająca wiele wizerunków macierzyństwa.  Akwarela przedstawia rozbudowaną scenę utrzymaną w ciepłej kolorystyce oddzieloną uchylonym ogrodzeniem od pustej przestrzeni z pojedynczą sylwetką ludzką w oddali i domami, ukazanymi w chłodnych barwach. Podwórze, w którym matka z dziećmi i zwierzęta zajmujące się młodymi. Po prawej obok drzewa, ściana domu, w otwartych drzwiach stoi młoda kobieta obejmująca się za ramiona i trzymająca koszyk. Ubrana w suknię za kolana, ujęta z profilu, z długim warkoczem, pochyla się nad matką, zakładając nogę za nogę. Przed nią na ławce, tuż pod drzewem kobieta karmiąca piersią małe dziecko trzymane na kolanach, ubrana w białą koszule i czerwoną spódnicę przykrytą białym fartuchem. U jej stóp leży na ziemi drugie, większe dziecko. Dalej przy ogrodzeniu krowa zajmująca się cielakiem, leżąca świnia z prosiętami, kury z kurczętami. W prawym narożniku dwie duże owce – leżąca przysłonięta stojącą – i jedna mała. Za nimi oparte o ścianę dwa kije, wyżej wisząca szmata i sygnatura autora: „1873/ K. Tyssot/ w Sabinów”. W lewym narożniku siedzący pies. Przy ogrodzeniu kaczki. Kompozycja zamknięta w ściętych narożnikach, cienkim obramowaniem.

Macierzyństwo

Tyssot, K.

Muzeum Narodowe w Lublinie

Podający wodę święconą (?)

Denis, M.

1819

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena kąpieli na tle syntetycznego pejzażu. Na pierwszym planie akty dwu kobiet. Po lewej stojąca w kontrapoście, z uniesionymi do góry ramionami, 
głowa przechylona w prawo, włosy spięte na karku, grecki profil. Przez lewe ramię przewieszona udrapowana tkanina. Po prawej siedząca kobieta w ujęciu od tyłu. Tułów 3/4 w lewo, głowa zwrócona w prawo, włosy upięte w kok, łokieć wsparty na kolanie. Obok, przy krawędzi pień drzewa. Fragment uciętej przy górnej krawędzi korony tworzy nad postaciami rodzaj baldachimu. W głębi szkicowo zaznaczone skupisko drzew i ukryty wśród nich budynek.  Uproszczone, stylizowane formy określają szerokie smugi czarnego konturu, schematyczny modelunek wewnętrzny ożywiają płaskie plamy pastelowych kolorów. 
sygn. oł. pod ryc.p.: WRoguski

Kąpiące się

Roguski, Władysław

lata 20. XX wieku

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena figuralna nawiązująca do sztuki ludowej Podhala przedstawiająca grupę przedstawionych w rzędzie górali. Pierwszy z prawej z szablą w prawej dłoni, lewa uniesiona ponad głową, nogi w wykroku. Ubrany w ciemną sukmanę, za nim pięciu mężczyzn w góralskich strojach, w ich dłoniach strzelby. Mężczyźni w zróżnicowanych, niespokojnych pozach. Kompozycja zdominowana silnymi kontrastami bieli i czerni.
sygn. oł. pod ryc.p.: Wł. Skoczylas

Górale

Skoczylas, Władysław

lata 20. XX wieku

Muzeum Narodowe w Lublinie

Powrót wędkarza

Denis, M.

1819

Muzeum Narodowe w Lublinie

Widok rynku w Kazimierzu. Ukazana pierzeja wschodnia z kamienicami Przybyłów w otoczeniu zabudowy. Na rynku ustawione stragany, wokół nich oraz przy usytuowanej po prawej stronie studni zgromadzeni ludzie. Na pierwszym planie grupy sprzedających kobiet w układzie poziomym (przeważnie odwrócone plecami do widza). Postacie oddane schematycznie, kompozycja zorganizowana w układach horyzontalnych.

Targ w miasteczku

Skoczylas, Władysław

1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

Orka

Lasocki, Kazimierz

1911

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa w scenerii jesiennej przyrody. Na szerokiej alei, przed ogrodzeniem parku grupa zwierząt i pilnujących je dzieci. Po prawej stronie wóz zaprzężony w dwa konie, przy nim trzy osiodłane wierzchowce. Po lewej postacie wiejskich chłopców - przy ogrodzeniu dwaj starsi w krakowskich ubiorach - jeden oparty o słup, drugi siedzący na murku, grają w karty. Obok nich najmłodszy, kilkuletni trzyma na smyczy trzy psy myśliwskie. Na żerdziach płotu siedzą dwa

Wyjazd na polowanie

Wierusz-Kowalski, Alfred (1849-1915) (malarz)

1876

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena przedstawia huculskiego pasterza pilnującego owiec. Młody chłopak stoi prawym bokiem do widza i spogląda na stado. Ubrany jest w huculski strój: kraszanyci - spodnie z czerwonego sukna, zdobione na nogawkach na wysokości łydek pasem haftu, brązowy serdak na plecach, spod którego wystaje keptar - kożuchowy bezrękawnik. Twarz chłopca ledwie widoczna spod futrzanego nakrycia głowy. Opiera się na kiju. Biało-brązowe owce wypoczywają na brunatnej, zrytej kopytami ziemi. Pastwisko wygrodzone jest woryniami - charakterystycznymi dla Hucułów ogrodzeniami z długich, układanych poziomo żerdzi, na łączeniach wspieranych pionowymi słupkami. W tle widoczne są wysokie stogi siana, zarys drzew. Obraz utrzymany w brązach i ugrach z akcentami intensywnej czerwieni.

Hucuł z owcami

Sichulski, Kazimierz (1879-1942) (malarz)

1906

Muzeum Narodowe w Lublinie

Barwicki, Władysław (1865-1933) (malarz) Stachiewicz, Piotr (1858-1938) wg (malarz)

Scena z trylogii Henryka Sienkiewicza

Stachiewicz, Piotr

1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/6710/ML - Scena satyryczna. Spoza ukazanego u dołu fragmentu gabloty widoczne 
częściowo głowy trzech mężczyzn o karykaturalnych rysach twarzy. Ich wzrok skierowany na umieszczoną w gablocie kartkę z rosyjskim napisem oraz wizerunek rosyjskiego orła. Formy uzyskane przez gęste, nakładające się punktowania, w karnacji twarzy dominuje czerwień, na jej tle wyraźnie wydobyte białka oczu i zęby. Gablota w tonacji brązu, rysunek form podkreślają błękitne kreski.

Siła przyzwyczajenia

Boguski, Henryk Jan Witold

1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

Kompozycja w formie stojącego prostokąta. Konny orszak weselny na tle zimowego pejzażu. Na pierwszym planie drużba na koniu, z biczem w prawej ręce. Za nim jeźdzcy i wozy konne z gośćmi weselnymi.

Wesele krakowskie

Wierusz-Kowalski, Alfred

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1002/ML - Scena rodzajowa przedstawiająca wieśniaków w lubelskich strojach ludowych. Na podstawie rysunku W. Gersona

Lublinianie

Imprimerie Lemercier

1800 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/665/ML - Humorystyczna scena rodzajowa przedstawiająca wycieczkę rodziny Chodowieckich do Buchholz. Wszyscy członkowie rodziny w strojach z epoki, skierowani w lewo. Pierwsza w orszaku podąża córka Susette z koszem wypełnionym pieczywem na lewym ramieniu, o prawe ramię wsparte widły, na których zawieszone pęta kiełbas i duży precel. Za nią jedzie na osiołku z lejcami i batem w dłoniach syn William. Do grzbietu zwierzęcia z obu stron przytroczone wiklinowe kosze, w których podróżuje dwoje innych dzieci - Heinrich i Henriette. Za nimi, na zadzie zwierzęcia siostrzeniec Chodowieckiego. Ostatnią grupę tworzą dwie kobiety - siostra Nanette i córka Jeanette niosące ciasto oraz wypełniony winem kosz. Obok nich, nieco z tyłu Kolbe - przyjaciel domu przygrywający na skrzypcach. Podłoże zarysowane delikatnymi kreskowaniami, ze schematycznie zaznaczoną roślinnością.

Pielgrzymka Chodowieckich do Francuskiego Lasku

Chodowiecki, Daniel Mikołaj

1775

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/46/ML - Scena rodzajowa na tle romantycznego pejzażu z zamkiem w głębi. Na pierwszym planie postać leżącego na skale mężczyzny o długich, ciemnych włosach i twarzą pokrytą zarostem. Ubrany w ściągniętą szerokim pasem kolczugę i buty z opasującymi łydki paskami.  Pprawą ręką obejmuje leżącą obok tarczę, w pobliżu porzucone miecz i przyłbica. Po prawej pochylona nad nim młoda dziewczyna, o długich, zebranych w warkocz włosach. Ubrana w długą suknię z dekoltem i bufiastymi rękawami. Prawa dłoń na czole leżącego, lewą trzyma dłoń mężczyzny. 
W głębi wzniesiony na skale malowniczy zamek o licznych okrągłych wieżach nakrytych 
stożkowymi hełmami. Po prawej ciemna plama skupiska wysmukłych świerków. Przedstawienie utrzymane w szerokiej gamie szarości. Operuje szeroką plamą wzmocnioną rysunkiem prowadzonym cienką, swobodną kreską. W partii postaci wprowadzony rysunek brązowym tuszem. sygn. p.d.: 1888 andriolli

Zbłąkany rycerz

Andriolli, Michał Elwiro

1888

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/7282/ML - Scena rodzajowa w pionowym prostokącie przedstawiająca dwóch mężczyzn pchajacych wypełniony węglem wagon. Obaj zwróceni profilem w lewo, mocno pochyleni, w przyklęku. Wagon wypełniony dużymi bryłami węgla, za nim widoczy fragment arkadowej konstrukcji (mostu?) W tle widoczne zarysy architektury przemysłowej z dominującymi sylwetami kominów fabrycznych. Rysunek lawowany akwarelą , modelunek podkreslony kredką. Całość obwiedziona podkolorowaną ramką.

Kopalnia (Górnicy)

Wydra, Jan

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 76 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd