treść serwisu

Wincenty Pol Muzeum Narodowe w Lublinie

Wincenty Pol urodził się w Lublinie 20 kwietnia 1807 roku, z ojca Franciszka Ksawerego i matki Eleonory z domu Longchamps de Berie. Lata dzieciństwa i młodości spędził we Lwowie, gdzie na tamtejszym uniwersytecie odbył wstępny kurs filozofii. W 1830 roku otrzymał pierwszą posadę na Uniwersytecie Wileńskim. Wkrótce potem, jako polski patriota, wziął udział w powstaniu listopadowym na Litwie, za co został odznaczony Srebrnym Krzyżem Orderu Virtuti Militari. W 1837 roku poślubił Kornelię z Olszewskich, z którą dochowali się czwórki dzieci: Wincentego juniora, Julii, Zofii i Marka Stanisława.

Czas walki, klęska powstania i pobyt na emigracji w Saksonii wpłynęły na rozwój jego talentu poetyckiego. W 1835 roku w Paryżu ukazał się drukiem pierwszy tom poezji zatytułowany Pieśni Janusza. Po nim nastąpiły liczne kolejne dzieła literackie, a wśród nich m.in.: Pieśni o ziemi naszej, Mohort czy Rok myśliwca. Jako krajoznawca, geograf i etnograf odbywał liczne podróże, badając Karpaty Wschodnie, Podole, Pokucie, Wołyń, Polesie, Tatry, Śląsk, Wielkopolskę, Kujawy, Pomorze Gdańskie czy wreszcie Rugię. Wśród wielu prac naukowych wymienić należy: Rzut oka na północne stoki Karpat i przyległe im krainy, Obrazy z życia i natury, Północny wschód Europy pod względem natury, Historyczny obszar Polski czy Geografię Ziemi Świętej.

Był założycielem pierwszej w Polsce, a drugiej w Europie (po Berlinie) katedry geografii na Uniwersytecie Jagiellońskim (1849), gdzie zasłynął jako znakomity wykładowca i wychowawca. Na krótko przed śmiercią został przyjęty w poczet członków powstałej wówczas Akademii Umiejętności. Zmarł w Krakowie 2 grudnia 1872 roku, a jego ciało spoczęło w Krypcie Zasłużonych pod kościołem oo. Paulinów na Skałce.

Obiekty

0
Fotografia Wiktorii z Polów Longchamps de Berier, siostry Wincentego Pola. Przedstawia kobietę w starszym wieku (popiersie) w fantazyjnym nakryciu głowy, z zarzuconą na ramiona koronkową, ciemną chustą, spiętą jasną broszką.
Fotografia naklejona na nieco większy kartonik.
Na odwrocie złotymi, ozdobnymi literami dane dotyczące firmy fotograficznej: J. Henner, Lwów, ul. Akademicka I.18 i odręczny napis atramentem: Wiktoria z Polów Longchamps de Berier.

Wiktoria Longchamps de Berier

Henner, Jakub

1880 — 1898

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/261/ML - Fotografia Jerzego Pola, wnuka Wincentego Pola, syna Marka Stanisława. Fotografia mężyczyzny w młodym wieku. Mężczyzna siedzi, jest lekko zwrócony w prawą stronę. Ubrany w ciemny garnitur, białą koszulę, na lewe ramię ma zarzucony czarny płaszcz. Lewa ręka położona na oparciu krzesła. Fotografia naklejona na kartonik, na którego odwrocie widnieje nadruk z wizytówką zakładu i jego filii, a pod spodem autograf właściciela atelier.

Jerzy Pol

Russ, Wilhelm

1907 — 1913

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia przedstawia Krzyż Wincentego Pola (z napisem

Krzyż Wincentego Pola w Tatrach (Dolina Kościeliska)

nieznany

1870 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/777/ML - Prostokątna czarno-biała karta korespondencyjna przedstawiająca dwa rysunki Kościoła Świętej Trójcy w Okopach, wykonane przez Michała Sozańskiego. Na mniejszym rysunku widoczne są ruiny koscioła, większy to przedstawienie stanu odbudowy z roku 1902. Kościół zbudowany został na polecenie Jana III Sobieskiego w 1693 roku. Rysunek pokazuje niewielki barokowy budynek. Nawa i prezbiterium zbudowane na planie prostokąta. Z boku dachu niewielka dzwonnica. Okopy Trójcy Świętej to dawna twierdza, która była świadkiem m. in. konfederacji barskiej. Twierdza została zlokalizowana w strategicznym miejscu u ujścia Zbrucza do Dniestru. Zygmunt Krasicki umieścił tu akcję

Kościół Świętej Trójcy w Okopach

Zakład Światłodruków

1902

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/775/ML - Fotografia przedstawia Wincentego Pola siedzącego na fotelu, zwróconego w lewą stronę. Prawa ręka spoczywa na poręczy fotela, lewa zgięta w łokciu, ułożona na ciele. Na fotografii widoczna jest cała twarz poety.

Wincenty Pol

Szajnok, Teodor

1865 — 1894

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/774/ML - Fotografia przedstawia Wincentego Pola. Postać zwrócona jest w prawą stronę. Prawa ręka oparta o stolik, lewa luźno spoczywa na nodze. Mężczyzna ubrany jest w ciemny surdut.
Fotografia owalna naklejona na prostokątyny kartonik.

Wincenty Pol

Beyer, Karol

1858

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/755/ML - Fotografia przedstawiająca grób rodzinny Polów na cmentarzu Rakowickim w Krakowie. W grobie spoczywają matka i żona W. Pola oraz jego wnuki: Juliusz, Idalia i Jerzy (dzieci Marka Stanisława). Grób ziemny z kamiennym krzyżem.

Grób rodziny Polów na cmentarzu Rakowickim w Krakowie

nieznany

1971 — 1990

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia przedstawia dom Zofii i Jerzego Polów stojący w Lublinie przy ulicy Weteranów 22. Budynek utrzymany w stylu modernistycznym, jednopiętrowy z płaskim dachem i gankiem od strony wejścia. Dom wykonany z cegły, nieotynkowany. Wokół ogród otoczony drewnianym płotem.

Dom Zofii i Jerzego Polów w Lublinie

nieznany

1930 — 1935

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia przedstawia idących ulicą Jerzego Pola z żoną Zofią i córką Jadwigą. Mężczyzna w płaszczu wojskowym i czapce trzyma pod rękę kobietę, ubraną w długi czarny płaszcz z futerkowym kołnierzem oraz ciemne nakrycie głowy. W prawej ręce kobieta trzyma małą torebkę. Obok Zofii idzie Jadwiga ubrana w ciemny płaszcz wykończony futekiemm. Na głowie ma czarny kapelusz z małym rondem. W tle widoczni przechodnie oraz fasady kamienic. Fotografia obwiedziona białą ramką.

Jerzy Pol z żoną Zofią z Żyborskich i córką Jadwigą

nieznany

1850 — 1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/680/ML - Fotografia przedstawia siedzących obok siebie dwóch braci Żyborskich i Jerzego Pola - ich szwagra. Od lewej: na wiklinowym fotelu siedzi Wacław Żyborski z prawą nogą założoną na lewą i zaplecionymi na kolanie dłońmi; obok niego Jerzy Pol, trzymający na kolanach psa rasy seter szkocki (o imieniu

Wacław Żyborski, Jerzy Pol, Mieczysław Żyborski

nieznany

1850 — 1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/679/ML - Fotografia przedstawia grupę siedmiu mężczyzn: trzech stojących i czterech siedzących przed nimi. Po środku siedzi Jerzy Pol w mundurze wojskowym. Tło stanowi ściana udekorowana polskimi flagami i zielonymi gałązkami.

Jerzy Pol w gronie mężczyzn

nieznany

1850 — 1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/678/ML - Fotografia przedstawia czterch mężczyzn: dwóch siedzących i dwóch stojących za nimi. Wszyscy ubrani są w wojskowe mundury. Tło stanowi sztuczna sceneria imitująca roślinność.

Jerzy Pol z kolegami

nieznany

1850 — 1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/677/ML - Fotografia przedstawia dwóch mężczyzn siedzących przy stoliku w kawiarni, ubranych w mundury wojskowe. Z prawej strony Jerzy Pol z długimi wąsami i brodą. Obok niego kolega z ogoloną głową i krótko przystrzyżonymi wąsami. W tle widoczne wnętrze kawiarni ze stolikami nakrytymi białymi obrusami.

Jerzy Pol z kolegą

nieznany

1850 — 1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia przedstawia Jerzego Pola, siedzącego na beczce, z opartymi na kolanach rękoma. Mężczyzna w średnim wieku, ubrany w białą koszulę, ciemne spodnie wpuszczone w zawiązywane trzewiki. W tle widoczne liczne krzewy i drzewa. Fotografia obwiedziona białą ramką.

Jerzy Pol

nieznany

1850 — 1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia przedstawia Michała Żyborskiego z Jerzym Polem (swym zięciem) i jego dziećmi: Jadwigą i Zbigniewem (wnukami Michała). Po lewej siedzi Jerzy trzymający na prawym kolanie kilkuletnią Jadwigę. Z prawej Michał Żyborski, a między jego kolanami stoi mały Zbysio. Tło stanowi fragment ogrodzenia z siatki oraz drzewa i krzewy bez liści.

Michał Żyborski, Jerzy Pol i jego dzieci: Jadwiga i Zbysio

nieznany

1900 — 1935

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/673/ML - Fotografia przedstawia trójkę dzieci siedzących na skale. Od lewej: Jadwiga Pol (najstarsza), dalej małe dziecko (około 2 lata) i brat Jadwigi, Zbigniew Pol (kilkuletni). Dziewczynka z zaplecionymi po bokach warkoczykami, ubrana w jasną sukienkę, w prawej ręce trzyma drewniany podłużny przedmiot. Zbigniew z długimi, zakrywającymi uszy włosami, ubrany w jasną koszulę i krótkie spodenki, w tle drzewa liściaste.

Jagusia i Zbyś Pol

nieznany

1900 — 1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia przedstawia Jerzego Pola z żoną Zofią z Żyborskich. Małżonkowie siedzą obok siebie, na krzesłach w ogrodzie. Jerzy ubrany w mundur wojskowy, Zofia w jasną bluzkę i długą ciemną spódnicę. Prostokątna fotografia w kolorze sepii, matowa, z jasną obwódką.

Zofia i Jerzy Polowie

nieznany

1850 — 1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia przedstawia grupę sześciu mężczyzn: czterech siedzących i dwóch stojących. Od lewej siedzą na ławce: Mieczysław Żyborski, Jerzy Pol, Michał Żyborski i Stanisław Żyborski. Za nimi stoją: Witold Żyborski i Wacław Żyborski. Wszyscy synowie Michała Żyborskiego oraz jego zięć Jerzy Pol mają na sobie wojskowe mundury. Michał Żyborski ubrany jest w ciemny garnitur i jasną koszulę z krawatem. Tło kompozycji stanowi rozległy ogród.

Żyborscy i Jerzy Pol

nieznany

1850 — 1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia przedstawia popiersie młodego Jerzego Pola na jasnym neutralnym tle. Chłopiec ukazany en-face, o jasnych włosach zakrywających uszy. Ubrany w ciemną marynarkę, pod szyją biały kołnierzyk z kokardą. Fotografia naklejona na zielony kartonik.

Jerzy Pol

Zakład Fotograficzny „Adela”

1850 — 1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia przedstawia cztery osoby siedzące na ławce w parku. Od lewej obok siebie siedzą: Juliusz Pol, Jerzy Pol, Zofia Czerwińska - matka Jerzego, Idalia Polówna (rodzina Marka Stanisława Pola, syna W. Pola). Szesnastoletni Juliusz ubrany w jasny garnitur. Sześcioletni Jerzy ubrany w ciemną bluzę, w rękach trzyma duży kapelusz. Zofia w czarnej sukni z parasolką w prawej ręce. Dwunastoletnia Idalia ubrana w jasną sukienkę, w rękach trzyma mały kapelusz. Fotografia naklejona na sztywny kartonik.

Juliusz Pol, Jerzy Pol, żona i Idalia Pol

nieznany

1850 — 1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia przedstawia popiersie kobiety w średnim wieku. Kobieta ma na głowie stroik, włosy zaczesane do tyłu, przy sukni ozdobny kołnierzyk. Głowa odwrócona 3/4 w lewo. Fotografia w owalu, naklejona na biały kartonik. U dołu napis: W. Twardzicki, Varsovie. Fotografia siostry Wincentego Pola, Wiktorii Longchamps de Berier. Na odwrocie znak firmowy i podpisy wykonane nieznaną ręką.

Wiktoria Longchamps de Berier

Twardzicki, Walerian

1866 — 1898

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia Witolda Żyborskiego i Jerzego Pola. Przedstawia dwóch mężczyzn siedzących na wiklinowej kanapie. Mężczyźni ubrani w mundury, ze wzrokiem skierowanym prosto, ukazani en face do kolan. Po lewej stronie Jerzy z krótkimi włosami i wąsami, ze wzrokiem utkwionym w przestrzeń. Trzyma szablę z ozdobną rękojeścią. Z prawej strony Witold Żyborski, z ciemnymi, zaczesanymi na bok włosami. Ubrany w dwurzędową kurtkę wojskową z futrzanym kołnierzem. W lewej ręce trzyma na kolanach czapkę rogatywkę. Fotografia naklejona na sztywną tekturkę. W rogu napis drukowany: B.JJLS/Wien/GRABEN 17. Na odwrocie odręczny napis niebieskim długopisem: Tatuś i Tolo/ Jerzy Pol i wujek Tolo Żyborski.

Witold Żyborski i Jerzy Pol

Atelier fur Moderne Photographie

1900 — 1920

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/642/ML - Fotografia Marka Stanisława Pola, inżyniera, syna Wincentego. Czarno-biała fotografia przedstawiająca starszego mężczyznę z krótkimi siwymi włosami, wąsami i bródką. Ubrany w ciemny garnitur, białą koszulę z wysokim kołnierzem i ciemnym krawatem w jasne groszki. Mężczyzna obrócony 1/3 w prawo.

Marek Stanisław Pol

nieznany

1903

Muzeum Narodowe w Lublinie

MPol/601/ML - List na papierze w linie, liczy 2 karty, zapisane dwie strony czarnym atramentem, pismem czytelnym, pochylonym w stronę prawą. Brak zakończenia, podpisu oraz daty.

List Wincentego Pola do Kasztelana

Pol, Wincenty

1915 — 1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 54 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd