treść serwisu

Wyroby rzemiosła i przemysłu szczecińskiego Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zespół prezentuje wybrane wyroby rzemiosła, głównie artystycznego, oraz przemysłu szczecińskiego z okresu nowożytnego aż do współczesności. Przedmioty codziennego użytku, które dzięki swemu twórcy lub marce są nie tylko świadectwem kultury materialnej, lecz także opowiadają historię Szczecina, który przez wieki ze średniowiecznego ośrodka produkcji rzemieślniczej stał się znaczącym ośrodkiem przemysłowym.

Obiekty

0
Znaczek dla psa - ujęcie z tyłu; Metalowy znaczek dla psa z prostokątnej blaszki z zaokrągleniem na środku górnej krawędzi. W zaokrągleniu dziurka na wylot. Na rewersie wybity wypukły napis w 3 wierszach: 1929 | STETTIN | II. Otok awersu i rewersu perełkowy.

Znaczek dla psa

nieznany

około 1929

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pojemnik na musztardę - ujęcie z lewego boku; Cylindryczny, porcelitowy pojemnik w kolorze kremowym na wysokiej podstawie z dozownikiem i pokrywą. Stożkowata blaszana pokrywka z wypłaszczonym rondem i okrągłym uchwytem, fakturowana cyzelowanymi wydłużonymi owalami. Pojemnik cylindryczny z lewej strony z wklęsłymi od spodu, zaokrąglonym uchwytem. Na górnej części wyśrodkowany, czarny, ozdobny napis pisany w trzech wierszach, z których pierwszy zapisany po łuku. Porcelitowa podstawa pojemnika w formie pustego cylindra bez dna z wywiniętą na zewnątrz dolną krawędzią markującą stopę oraz plastycznym pierścieniem nieco powyżej. Przed wypałem w podstawie wycięta pionowo część obwodu stanowi prostokątny otwór, z którego wystaje metalowy wąski dozownik wysuniety do przodu. Dekorowany granatową kalkomanią: na podstawie, brzegach obu porcelitowych części wzór rocailliowy w dookolnych pasmach, na uchwytach oraz punktowo na podstawie i pojemniku gałązki róż.

Pojemnik na musztardę

Mueller & Bolle (1881 - po 1943)

1882 — 1943

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Taca (patera) - ujęcie z przodu; Okrągła taca, mogąca pełnić funkcję patery, z roślinnym ornamentem wokół krawędzi, w formie wici z młodymi liśćmi dębu. Kołnierz profilowany o lekko wywiniętym w dół brzegu.

Taca (patera)

nieznany

1890 — 1936

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Teryna z melonem - ujęcie z przodu; Cynowa teryna w formie wazy z pokrywą dekorowaną owocem melona lub dyni na gałązce z liśćmi. Czara o wypukłym brzuścu wsparta na trzech nóżkach zakończonych rocaillowo (widoczne dwie), ozdobiona nieregularnym, skośnym wzorem repusowanym, którego obłe kontury podkreślono cyzelowaniem. Analogiczny wzór powtórzony został dookolnie przy krawędzi pokrywy. Przy krawędzi czary dwa wygięte uchwyty z dekoracją rocaillową.

Teryna z melonem

Oestmann, Andreas starszy

około 1770 — 1780

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Smyczek od skrzypiec - ujęcie z boku; Niesygnowany smyczek od skrzypiec z nawijką z posrebrzanego drutu, żabką ozdobioną masą perłową i okutą srebrem i z posrebrzaną śrubką. Drzewiec z fernambuku w kolorze ciemnobrązowym. Włosie z odtłuszczonych włosów końskiego ogona.

Smyczek od skrzypiec

August Geipel Werkstatt für Geigenbau, Szczecin

około 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Skrzypce - ujęcie ze skosu; Kompletne skrzypce ze strunami. Płyta wierzchnia świerkowa, boczki z jaworu falistego. Na obu płytach dwie podwójne żyłki wzdłuż brzegu, na wierzchniej efy. Strunociąg i podstrunnica oraz kołki do strojenia hebanowe. Drewno lakierowane.

Skrzypce

August Geipel Werkstatt für Geigenbau, Szczecin

około 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Puchar Hartwiga - ujęcie z przodu; Z prawej strony Srebrny puchar w formie kielicha. Stopa okrągła z profilowanym otokiem. Brzeg stopy z wąską kryzą i cokolikiem. Dolna część płaszcza stopy ozdobiona repusowanym ornamentem typu lambrekinowego. Trzon tralkowy oddzielony od stopy i czary pierścieniem zdobionym ukośnym repusowaniem. Tralka z wybrzuszeniem w górnej części nawiązującym do formy nodusa, podzielona jest w pionie na 8 wydłużonych puklowań, w centrum znajdują się grawerowane medaliony z tarczą herbową i ornamentem roślinnym. Ponad owalnym zamknięciem puklowań silne przewężenie o charakterze wklęsłej obrączki. Czara w kształcie odwróconego dzwonu ozdobiona jest w dolnej części niskim puklowanym koszyczkiem z wybrzuszeniem, oddzielonym od płaszcza czaszy wąskim pierścieniem z ornamentem perełkowym. Gładką, rozszerzającą się ku górze powierzchnię czary zdobi dekoracja nakładkowa personifikacja sprawiedliwości - Temida z opaską na oczach, z wzniesionym mieczem w lewej i dwuszalkową wagą w prawej ręce. Postać ujęta w otwarty górą wieniec z liści dębowych z żołędziami (niektóre niemal pełnoplastyczne). Z lewej strony pokrywa złożona z profilowanej kryzy i dwudzielnego płaszcza, którego części wymodelowane z wklęsłych, rozszerzających się ku dołowi kwater, rozdziela pierścień z granulacją. Wyniesiony w centrum pokrywy uchwyt wieńczący w formie bogato zdobionego kwiatonu. Wnętrze czary i pokrywy złocone, poszczególne części pucharu skręcone śrubami.

Puchar Hartwiga

nieznany

około 1840

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Puszka liturgiczna na komunikanty - ujęcie z przodu; Okrągła puszka liturgiczna na komunikanty, wykonana z pozłacanego srebra. Wieczko okrągłe, z podwójnym, niezdobionym kołnierzem. Brzeg wieczka ze srebrnymi granulkami. Na ściance szeroki, okrągły pas ze zdobieniem kwietnym. Na środku pasa, w okręgu wychodzącym nieco poza ornamentowany pas, czteropłatkowy kwiat z okrągłym środkiem. Podstawa puszki okrągła, profilowana, złożona z koncentrycznych, stopniowanych obramowań.

Puszka liturgiczna na komunikanty

nieznany

1899

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dzbanuszek z zastawy Konzerthaus Stettin - ujęcie z przodu; Dzbanuszek o prostej, zgeometryzowanej formie, bez wykształconej stopy. Korpus cylindryczny, zwężający się ku górze, zamykany płaską, okrągłą pokrywą z gałką w centrum. Dziubek osadzony w dolnej części korpusu, zwężający się ku górze, łagodnie wygięty, sięga wysokości pokrywy. Ucho o czworobocznym przekroju z profilem (rowkiem) na krawędziach, górą wyniesione do wysokości pokrywy, a następnie załamane, poprowadzone niemal poziomo i powtórnie załamane, a dalej delikatnie wygięte i łukiem wprowadzone do ścianki korpusu. Górą i dołem powyżej wygięcia przewiązka. Pokrywa - krążek z blachy na zawiasie powyżej ucha; uchwyt umocowany centralnie, w formie kielichowej gałki zwieńczonej kulką. Na korpusie grawerowany napis: Konzerthaus Stettin.

Dzbanuszek z zastawy Konzerthaus Stettin

Wellner, Schneeberg (1854- )

1941 — 1944

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Cynowe naczynie lavabo - ujęcie ze skosu z prawej; Cynowe naczynie w formie amfory, z dwoma wolutowymi uchwytami bocznymi, zdobionymi ornamentem roślinnym i plecionkowym. Na krawędzi kołnierza dzbana niewielka punca z koroną i literami D+K w tarczy zamkniętej dołem półkoliście. Stopa masywna, wysoka, składa się z podstawy z zagłębionym kołnierzem oraz węższego, cylindrycznego korpusu, na którego bocznej płaszczyźnie znajduje się cynowy kranik z mosiężnym kurkiem do wylewania wody. Z przodu na prawo od kranika dkoracyjny guz w formie główki (maska o cechach twarzy dziecka z gęstymi włosami modelowanymi w sfalowane kosmyki). Górna część stopy wyoblona, z zewnętrzną krawędzią wysuniętą w formie kołnierza. Na górnej części stopy oparte są głowy trzech pełnoplastycznych ryb, których płetwy i ogon ukształtowane w formę trójliścia wspierają czaszę głównej części zbiornika o kształcie gruszkowatego dzbana, połączonego ze stopą niskim profilowanym pierścieniem. W centralnej części brzuśca wąski fryz ukształtowany z uproszczonych palmetek. W dolnej części szyi w centrum ponad kranikiem przylutowana analogiczna maska jak na stopie. Uchwyty mocowane na wysokości załamania brzuśca dzbana oraz na krawędzi wylewu ukształtowane są w formę woluty o owalnych krańcach ozdobionych kwiatkiem, kanelowane i dekorowane motywem wydłużonego liścia i wstęgą.

Lavabo

Kayser, Johann David

1751 — 1825

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Umywalka - Ujęcie z przodu skosem w lewą stronę; Umywalka ma kształt prostokąta, misa umywalki również wpisuje się w kształt prostokąta, ale z zaokrąglnymi narożami. Miska obudowana jest obramieniem z wysuniętymi ku górze profilowanymi krawędziami. Tylna część obramienia jest szersza w stosunku do pozostałych, a w narożach umieszczone są dwa zagłębienia w kształcie muszli, ze spływami łączącymi się z misą, między płycinami w górnej części znajduje się niewielki otwór umożliwiający umocowanie łańcuszka korka. Boczne krawędzie spływaja faliście w dół umywalki, a przednia krawędź wygięta jest do spodu. Na dnie misy znajduje się metalowy otwór na ujście wody, jako samodzielna część z wyjściem na zewnątrz misy. W tylnej ścianie misy, w jej górnej, środkowej części nieco wklęsłej kolejny otwór na ujście wody, składający się z sześciu wąskich pasków, ustawionych pionowo. Umywalka dekorowana jest malowanymi kwiatami: makami, różami, margaretkami, dzwonkami, lawendą i trawami oraz liśćmi maku.W profilach krawędzi, dekoracja w formie rozwiniętych główek róż i pąków z delikatnymi akcentami liści róż. Największe zagęszczenie dekoracji kwiatowej znajduje się na dnie misy, po prawej tronie, przedstawia bukiet kwiatów złożonych z maków, lawendy i traw. Na obramieniu misy w dolnych narożach występuje powtórzenie tego motywu. Na lewej ścianie misy dekoracja w formie niewielkiego pęku kwiatów, składającego się z maków, lawendy, dzwonków, margaretek i traw. Wysunięta ku górze tylna krawędź umywalki również dekorowana trzema symetrycznie rozłożonymi, bukietami tych samych kwiatów, większy bukiet umieszczony jest po środku, mniejsze po jego obu stronach. Przeważająca kolorystyka dekoracji to czerwień, mniej jest zieleni i brązu, a najmniej fioletu i błękitu. Poniżej pionowych pasów wypływu wody znajduje okrągły emblemat z nazwą firmy, zajmującą się sprzedażą tego ty

Umywalka

Johnson Bros England

1901 — 1925

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Cynowy dzban o kształcie cylindrycznym - Ujęcie z lewej strony; Wysmukły dzban o kształcie cylindrycznym z lekko wklęsłym brzuścem, z pierścieniowym zgrubieniem w centrum. Rozszerzająca się ku dołowi podstawa przechodzi w profilowaną stopę. Ucho taśmowe, silnie esowato wygięte, zakończone wałkiem. W górnej części ucha zawias podtrzymujący pokrywę z uchwytem wygiętym esowato i ozdobioną płaskorzeźbą przedstawiającą lwią głowę. Pokrywa kopulasta, dwustopniowa z profilowaną, toczoną gałką do podnoszenia na szczycie. Na brzuścu u podstawy, pośrodku i przy górnej krawędzi, a także na pokrywie delikatne profilowane i ryte pasy.

Dzban

Jante Simon

1580 — 1600

Muzeum Narodowe w Szczecinie

cynowy lichtarz z wysoką profilowaną stopą - Ujęcie z przodu; Lichtarz cynowy tralkowy z wysoką profilowaną stopą, szeroką profitką i dużym kolcem do osadzania świecy. Trzon w kształcie tralki z kulistym nodusem zaakcentowanym środkowym kołnierzem na styku dwóch profilowanych półkul, do których dochodzą spłaszczone kule przechodzące łagodnie w wydłużony trzon ozdobiony profilowanymi kręgami. Profitka talerzowa z szerokim kołnierzem.

Świecznik

Krüger Jochim Friedrich

1663

Muzeum Narodowe w Szczecinie

tablica reklamowa - ujęcie z przodu; Barwna emaliowana tablica reklamująca szczeciński browar

Tablica reklamowa

Frankfurter-Emaillr-Werk

1918 — 1945

Muzeum Narodowe w Szczecinie

tablica reklamowa - ujęcie z przodu; Barwna emaliowana tablica reklamująca szczeciński browar Stettiner Bergschloss. Przedstawia na żółtym tle uśmiechniętego pracownika browaru w niebieskim uniformie trzymającego pod prawą ręką pięć, a w lewej trzy butelki piwa z brązowego szkła z zielonymi etykietkami browaru. Tablica otoczona jest białą ramką ograniczającą z czterema otworami w narożnikach.

Tablica reklamowa

Atelier Leroi Neu Isenburg

1901 — 1945

Muzeum Narodowe w Szczecinie

tablica emaliowana z numerem posesji - Ujęcie z przodu; Kwadratowa tabliczka z numerem 29 posesji i nazwą ulicy HOHENZOLLERNSTR., ujętymi w prostokatną obwódkę z łukowato wciętymi narożnikami. Tabliczka wykonana z blachy pokrytej biało-czarną emalią (czarne litery na białym tle). Stylistyka czcionki nawiązuje do przedwojennych berlińskich tabliczek z numeracją posesji. W narożnikach cztery dziury do zawieszenia tabliczki.

Tablica emaliowana

nieznana

1901 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dwuczęściowa brzytwa z żółto-brazową oprawą - Ujęcie z przodu; Brzytwa w oprawie połączonej nitami. Rękojeść ostrza zwężona i wygięta. Oprawa dwuczęściowa brązowo-żółta typu kościanego. Brzytwa złożona, lekko otwarta z widocznym fragmentem napisu na rękojeści ostrza.

Brzytwa

Klass Friedrich Stettin

1901 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

owalny futerał do kapelusza - Ujęcie z przodu; Owalny futerał do kapelusza. Owalne, rozszerzające się ku górze pudło z pokrywą o zagłębionej formie z uchwytem w centrum. Pokrywa zamykana na zamek kluczykowy.

Futerał

Max Peickert Stettin, Am Königstor 9 

1895 — 1920

Muzeum Narodowe w Szczecinie

czarny cylinder z welurowej tkaniny - Ujęcie z przodu; Czarny cylinder z welurowej tkaniny z czarnym otokiem ponad rondem wykończonym pasmanterią. Wysoki cylinder, sztywny, z główką w kształcie walca oraz małym rondem.

Cylinder

Max Peickert Stettin, Am Königstor 9 

1895 — 1920

Muzeum Narodowe w Szczecinie

metalowy dzwon w formie kielichowej - Ujęcie z przodu; Metalowy dzwon w formie kielichowej. Forma kielichowa, dekorowana profilowaniem w formie wałków i wklęsek. Czapa płytka, łączy się z płaszczem krawędzią z otokiem. Korona prosta w formie lekko rozszerzającego się ku dołowi prostokąta z okrągłym otworem w górnej części. Wieniec rozszerzający się łagodnym łukiem z profilowaniami. Na płaszczu wypukły napis stylizowanymi literami gotyckimi w 3 wierszach pomiędzy otokami profilowań ograniczających centralną część korpusu: K.O. C. Voss & Sohn Stettin

Dzwon

C. Voss & Sohn, Stettin

1909 — 1929

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 47 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd