![MNS/AF/2237 Głowa Królowej Matki - Ujęcie z przodu. Brązowy, pusty w środku odlew głowy kobiety, o złotym zabarwieniu. Twarz o cechach negroidalnych, wydatnych, lekko rozchylonych ustach oraz szerokim u nasady nosie ma oczy z wyraźnie zaznaczoną linią powiek. Na ich wysokości usytuowane są nieduże uszy. Lekko wypukłe czoło dekorowane jest pionowymi inkrustacjami z żelaza oraz trzema podłużnymi, symetrycznie rozmieszczonymi, pogrubieniami nad każdym okiem. Szyję i podbródek do wysokości dolnej wargi zasłonięto masywnym naszyjnikiem z korali. Głowa jest nienaturalnie poszerzona w tylnej części, tuż pod przechyloną do przodu koroną o charakterystycznym kształcie dziobu papugi, którą nad uszami ozdobiono dwoma rozetami. W dolnej części korony widnieje pięć ozdób o walcowatej formie, trzy nad czołem, dwie za rozetami oraz opaska z korali. Tuż za koroną znajduje się duży, owalny otwór na rzeźbiony kieł słonia, którego brak. Poniżej, po obu stronach twarzy i z tyłu głowy, zaznaczono zaplecione w warkoczyki włosy. Z tyłu głowy pomiędzy włosami a naszyjnikiem usytuowany jest niewielki, okrągły otwór. U podstawy odlewu znajduje się pozioma listwa, dekorowana motywem plecionki.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/skkzyo/contain-360-1000-max-mns-af-2237-dscf3074-public-i-ppp.jpg)
Głowa Królowej Matki
około 1752 — 1897
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Rzeźba z brązu Królowej Matki (Iyoba) wykonana w technice na wosk tracony. Rzeźba upamiętnia zmarłą matkę jednego z władców Beninu i została odlana na jego dworze w końcu XVIII w. lub na początku XIX w. Brązowa rzeźba Iyoby jest jednym z kilkudziesięciu tego rodzaju obiektów pochodzących z Okresu Późnego (druga połowa XVIII w. – XIX w.) sztuki Beninu i zachowanych w muzeach oraz kolekcjach prywatnych na świecie. Sztuka Beninu obejmuje dzieła powstałe w okresie funkcjonowania państwa o tej nazwie na terenie dzisiejszej Nigerii od ok. XIII w. do 1897 r. Większość obiektów sztuki Beninu została wywieziona ze stolicy tego kraju po jego podboju przez Brytyjczyków w 1897 r. lub zniszczona. Dzieła z królestwa Beninu są zaliczane do najbardziej wartościowych w historii sztuki kultur Czarnej Afryki. Należą też do najbardziej rozpoznawalnych obiektów dawnej sztuki afrykańskiej.
Znaleziono 1 obiektów
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
2. połowa XIX wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna