treść serwisu

Wyposażenie jednostek pływających Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obiekty

0
Latarnia torowa - ujęcie z przodu; Czerwona latarnia gazowa, acetylenowa typu Lebe stosowana na znakach torowych pływających. Tabliczka znamionowa ze znakiem firmowym AGA system DALEN Gasaccumulator Stockholm. Korpus wykonany z blachy mosiężnej, pomalowany na kolor czerwony. Wbudowana soczewka Frensela wysokości 105 mm i średnicy 135 mm. Soczewka z kominem zamocowana do korpusu na zawiasie i blokowana śrubą. Komin średnicy 100 mm i wysokości 190 mm zakończony stożkiem. W dolnej części korpusu, w kostce o kształcie sześcianu otwór gwintowany służący do doprowadzenia gazu do palnika. Latarnia mocowana na trzy śruby do korpusu pławy, przez otwory znajdujące się w spodzie podstawy.

Latarnia torowa

AGA AB, Sztokholm (1904-2000)

1950 — 1959

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Blok okrętowy potrójny - ujęcie z przodu; Blok drewniany potrójny, policzki owalne z zaokrąglonymi krawędziami o grubości ścianki 2,4 cm między policzkami a wstawami rozpórki o grubości 2,8 cm. Dwie wstawy drewniane o grubości 1,8 cm. Trzy krążki wykonane z metalu o średnicy 11 cm osadzone na osi wykonanej ze stali. Oś zabezpieczona sześciograniastą nakrętką (2,5 cm) z podkładką i przetyczką. Zamocowany na stałe w poprzek policzków. Ucha stalowe składające się z osadzonych między policzkami i wstawami płaskowników długości 4 cm. Zamocowano trzy zestawy uszu bez przetyczek. Policzki zespolone z rozpórkami i wstawami w całość czterema nitami stalowymi.

Blok okrętowy potrójny

nieznana

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Barograf okrętowy - ujęcie z przodu; Barometr w czarnej, ebonitowej obudowie, oszklonej. Osłona przymocowana do obudowy dwoma zawiasami, zamykana na zamek zatrzaskowy. Na górnej powierzchni osłony łukowaty uchwyt do zawieszenia na haku w kabinie. W środku obudowy na metalowej podstawie, przykręconej do obudowy 4 wkrętami, znajduje się system 5 puszek Vidiego oraz system dźwigni (przekładni) przenoszących deformację elementu pomiarowego na wskazówkę zakończoną pisakiem. Pisak przylega do bębna napędzanego mechanizmem zegarowym, który obraca się ruchem jednostajnym. Na bębnie znajduje się pas papieru, barogram z nadrukiem skali czasowej (fragmenty łuku w cyklu 24godz./na dzień -linia co 2 godz.) i ciśnienia (linie poziome co 10 hPa). Barogram jest wyskalowany w zakresie od 950 do 1050 hPa.

Barograf ŁM-1M

ZMDGP, Ryga (około 1960-1977)

1968

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zegar okrętowy - ujęcie z przodu; Czarna, ebonitowa obudowa w kształcie walca. Pokrywa z plastiku wykonana jako przeszklony pierścień montowany na zawiasie z prawej strony, z lewej strony gwintowana śruba zamykająca pierścień, szkło wykonane z przeźroczystego plastiku. Pod pokrywą tarcza z czarnego plastiku. Na tarczy 24-godzinna biała skala zegarowa z białymi cyframi arabskimi, po wewnętrznej stronie godziny, od 00 do 23, po zewnętrznej minuty opisane liczbowo wartościami co 5 od 5 do 60. Na dole tarczy, powyżej liczby 12 znajduje się okrągły otwór z kwadratowym zakończeniem wałka napędowego (zegar nakręcany za pomocą klucza kwadratowego). W centrum tarczy czop z osadzonymi metalowymi wskazówkami, godzinowa w kształcie wskaźnika, minutowa strzałki, sekundowa prosta z zakończeniem w kształcie półksiężyca. Nad czopem wskazówkowym napis Chelsea Clock Co. Boston, a poniżej napis U.S. NAVY ser. no. 62415E. Po prawej str. na wysokości godzin 5. i 6. otwór prostokątny z okrągłym suwadłem do regulacji szybkości chodu zegara. Nad otworem litera F, pod litera S.

Zegar okrętowy

Chelsea Clock Company (1897- )

1941 — 1945

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zegar okrętowy - ujęcie z przodu; Mechaniczny zegar sprężynowy w okrągłej, bordowej obudowie z ebonitu z przeszkloną, okrągłą pokrywą, zamontowaną na zawiasie i zamykaną zamkiem na klucz kwadratowy. Ebonitową tarczę pomalowaną na jasnokremowy kolor przytwierdzona do płyty zegara. Powyżej cyfry z godziną 6. znajduje się okrągły otwór z kwadratowym zakończeniem wałka napędowego – zegar nakręcany jest za pomocą klucza kwadratowego. Tarcza wyskalowana na 12 godzin i 60 minut. Godziny oznaczone pełnymi cyframi arabskimi w kolorze czarnym umieszczone po wewnętrznej stronie tarczy. Pełne minuty zaznaczone prostokątem, wypełnionym czarnym kolorem. Wewnątrz tarczy barwą czarną obwiedzione koło o mniejszym promieniu, po środku umieszczono walcowy czop, na którym znajdują się wskazówki, z blachy barwionej na czarno – wskazówki godzinowa i minutowa i na bordowo – sekundowa. Najkrótsza wskazówka godzinowa sięga do podziałki godzinowej, a minutowa do podziałki minutowej, Na wierzchu czopu umieszczona jest wskazówka sekundowa – cienka i prosta strzałka z przeciw ciężarem. W górnej części wewnętrznej strony tarczy umieszczony napis GUB Glashutte/SA.

Zegar okrętowy

Glashütter Uhrenbetrieb GmbH (1845- )

1955 — 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Barograf 207R - ujęcie z przodu; Barograf typu 207R z puszką Vidiego i barogramem umieszczonym na owalnej, metalowej podstawie, w obudowie z toczonej blachy, płaskowników i pleksi na ściankach bocznych. Na zewnętrznej części obudowy uchwyt do przenoszenia barografu. Puszka Vidiego składa się z 7 cylindrów umocowanych w ramie za pomocą elementu śrubowego z blokadą w postaci śrubki. Cylindryczny bęben, na którym umieszczany jest barogram, wyposażony jest od wewnątrz w zegar sprężynowy, którego napęd steruje obrotami bębna w równych odstępach czasu. W części wewnętrznej podstawy znajduje się tablica znamionowa. Do urządzenia dołączony jest kluczyk od zegara.

Barograf 207R

Feingerätebau K. Fischer GmbH, Drebach (1945- )

1960 — 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zegar okrętowy - ujęcie z przodu; Zegar okrętowy w metalowej, okrągłej obudowie z sygnaturą J. Auricoste a Paris od wewnętrznej strony, w owalnej obwódce. Tarcza w kolorze kremowym o średnicy 14,5 cm. Podziałka godzinowo-minutowa, na której cyframi arabskimi od 1 do 12 oznaczono jedynie godziny. Wskazówki godzinowa i minutowa umieszczone centralnie, kształt prosty, bez ozdób. Tarcza sekundowa ponad osią, pomiędzy centrum tarczy a liczbą 12, z podziałką wyskalowaną od 0 do 60 sekund, na której podpisano wartość co dziesiątej sekundy. Wskazówka sekundowa czarna prosta. Pod osią trzpień do nakręcania o kwadratowym przekroju. Pomiędzy trzpieniem a osią godzinową znajduje się sygnatura J. Auricoste - horloger de la Marine de l'Elat - Paris. Średnica obudowy zegara wynosi 18 cm, wysokość 8,5 cm. Pokrywa szklana w obudowie pierścieniowej, profilowanej, z uszczelką gumową o zawiasowym zaczepie, zamykana na trzpień i ozdobną śrubę. Na obudowie od spodu trzy uchwyty do mocowania zegara do podłoża.

Zegar okrętowy

Auricoste, Paryż (1854- )

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Elektryczna lampa kabinowa - ujęcie z przodu; Lampa elektryczna z korpusem w całości zrobionym z mosiężnej blachy o prostokątnej podstawie (193 x 70 mm, wys 18mm) i z włącznikiem umieszczonym od czoła. Od góry, w podstawie cztery otwory do mocowania lampy, a na podstawie przymocowane dwie ścianki (12 x 60, wys. 70) zaokrąglone od góry. Pomiędzy ściankami znajduje się ruchoma przesłona umożliwiająca zmianę kąta padania światła. Na przesłonie umocowano czarny uchwyt z tworzywa sztucznego. Żarówkę (moc 66 W, światłość 26 cd, typ trzonka B22) wyprodukowano na terenie byłej NRF w firmie

Elektryczna lampa kabinowa

Famor S.A., Bydgoszcz (1952- )

1958

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Naftowa latarnia rufowa - ujęcie z przodu; Latarnia okrętowa naftowa, rufowa. Korpus metalowy o ściance czołowej z soczewką Frensela wysokości 9,5 cm. Górą korpus zamknięty owalnym daszkiem i perforowaną obudową wylotu spalin o 2 rzędach otworów. Brak palnika. Światło białe, kąt świecenia 135 stopni. Korpus malowany na kolor szary.

Naftowa latarnia rufowa

aqua signal AG, Brema

1945 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Elektryczna latarnia okrętowa - ujęcie z przodu; Latarnia elektryczna od góry i dołu wyposażona w dwie cylindryczne, metalowe części, osadzone na okrągłych tarczach, które połączone są trzema prętami o średnicy 4 mm. Cylindryczna część środkowa z białego szkła o średnicy 100 mm i wysokości 110 mm stanowi soczewkę Frensela. Dolna część lampy o średnicy 80 mm i wysokości 60 mm z dławikiem przedzielona jest na dwie części uszczelnione gumową uszczelką. Spodnie wieko przykręcone na trzy śruby. Część górna o średnicy 150 mm i wysokości 30 mm, z wiekiem oddzielonym uszczelką mocowanym na 3 śruby dociskowe na zawiasach z pokrętłami. Wewnątrz lampy czerwony filtr oraz żarówka mocowana do oprawki bagnetowej (B22d). Na obu metalowych częściach po 2 uchwyty, umieszczone na przeciwko siebie. W górnej części przymocowano do nich metalowe kółka połączone łańcuchem.

Elektryczna latarnia okrętowa

Famor S.A., Bydgoszcz (1952- )

1970 — 1979

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Blok okrętowy pojedynczy - ujęcie z przodu; Drewniany blok okrętowy, pojedyńczy ze stalową osią. Policzki wykonane z drewna dębowego. Krążek wykonany z mosiądzu. W górną rozpórkę wmontowane ucho metalowe półokrągłe, a w dolną ucho wykonane z płaskowników połączonych śrubą z nakrętką.

Blok okrętowy pojedynczy

nieznana

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 12 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd