![mns/se-m/482 akt męski - ujęcie z przodu; Kompozycja przedstawia nagiego mężczyznę na tle sadu. Postać zwrócona do widza prawym profilem zajmuje całą wysokość płótna, zakomponowana po przekątnej: prawa noga ze stopą uciętą przez krawędzi w lewym dolnym rogu. Prawa noga wyprostowana, lewa przyklęka na niewielkim podeście. Ręce wsparte o stojący na podeście wiklinowy kosz pełen jabłek. Głowa z profilu, zwrócona lekko na prawe ramię, z ciemnymi krótko ostrzyżonymi włosami i jasnym wąsem. Na podeście, przed koszem i zgiętą nogą gliniany dzban z czarną lśniącą polewą, ceglastym wylewem, wzorem z białych kwiatów na brzuściu, z jednym uchem i dziubkiem. Przy nim draperia w żółtawe i różowe pasy, obok cztery jabłka w czerwieniach i żółciach. Zza pleców młodzieńca widoczny cienki, rozdwojony pień gruszy z dorodnymi owocami wśród liści. W oddali po lewej owocowe drzewo z przystawioną drabiną ze zrywającym owoce człowiekiem. Pod drzewem nad koszem z owocami pochylona postać. Po prawej drzewo z czerwonymi owocami na tle skłębionych koron drzew. Niebo w błękitach z różowymi obłokami.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/t7oer3/contain-360-1000-max-mns-se-m-482-dscf10761-ppp.jpg)
Owoce
akt męski
1912
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Ludomir Sleńdziński kontynuował rodzinne tradycje wileńskiego klasycyzmu w malarstwie, którego reprezentantami byli dziadek Aleksander i ojciec Wincenty. Ludomir studiował w latach 1909–1916 w akademii petersburskiej u Dymitra Kardowskiego, od którego przejął wczesnorenesansową stylizację, haptyczność i linearyzm przedstawień oraz zamiłowanie do technik starych mistrzów. W 1920 roku Sleńdziński założył Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków, wokół którego skupili się później uczniowie katedry malarstwa monumentalnego, prowadzonej przez artystę od 1924 roku w ramach Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego. Od 1923 roku Sleńdziński utrzymywał także stały kontakt ze środowiskiem warszawskim jako członek Stowarzyszenia Artystów Polskich „Rytm”. Dzięki tej współpracy stał się twórcą dobrze przyjmowanym przez koła rządowe, prezentowanym na licznych zagranicznych wystawach oficjalnych i otrzymującym lukratywne zlecenia. Jego obrazy, reliefy i rzeźby, zręcznie łączące tradycję z dokonaniami XX-wiecznych awangard, wpisywały się w ogólnoeuropejskie tendencje „powrotu do porządku” (franc. rappel à l’ordre). Posiadały wyraźną strukturę, harmonijną budowę i atrakcyjną, dźwięczną kolorystykę, opartą na kontrastach malachitowych zieleni i cynobru lub ultramaryny, oranżu i złota. Obok licznych portretów, scen rodzajowych i alegorycznych pojawiała się w wyborach Sleńdzińskiego tematyka antyczna. Nawiązywały do niej wedutowe tła obrazów (Portret żony na tle Forum Romanum, 1925), a także bohaterowie polichromowanych statui (Parys, 1928; Safo, 1930; Bachantka, 1938). W tym kontekście należy widzieć także płótno z kolekcji szczecińskiej, przedstawiające krzepką bosą postać kobiecą, niosącą kosze wypełnione jabłkami. To wyobrażenie współczesnej Pomony, bogini sadów, ogrodów i urodzaju, której zwyczajowy akt wyraźnie przeziera spod opiętej trykotowej bluzki i lejącej się spódnicy – niczym w greckim stylu mokrych szat.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 198 cm, szerokość: 120 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
tempera
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1912
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1795
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1913
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna