
Jadwiga Mrozowska jako Anastazja. Teka Melpomeny
1904
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Grafika pochodzi z Teki Melpomeny wydanej w 1904 roku w Krakowie pod kierunkiem S. Szreniawy-Rzeckiego. Teka zawiera blisko 40 litograficznych karykatur, które w ujęciu satyrycznym ukazują aktorów scen krakowskich. Opracowali je młodopolscy artyści: W. Bystrzyński, K. Frycz, S. Kuczborski, A. Procajłowicz, S. Szreniawa-Rzecki, K. Sichulski, W. Wojtkiewicz – bywalcy słynnej Jamy Michalikowej, w atmosferze której zrodził się pomysł stworzenia teki. Odbito ją bezpłatnie dzięki Zenonowi Pruszyńskiemu, prowadzącemu słynny krakowski zakład litograficzny, a pozyskane ze sprzedaży teki środki miały zasilić fundusz emerytalny teatru.
Karol Frycz sportretował Jadwigę Stanisławę Mrozowską-Toeplitz (1880–1966) i Józefa Sosnowskiego (1863–1933) w rolach Psyche i Blaksa w dramacie Jerzego Żuławskiego Eros i Psyche, opowiadającym o zmaganiach ducha (Psyche) z materią (Blaks).
Oboje artyści byli związani między innymi z Teatrem Miejskim w Krakowie, gdzie sztuka miała swoją premierę 27 lutego1904 roku. Sosnowskiego uważano za jednego z wybitniejszych tragików swego pokolenia, Mrozowska, mimo braku scenicznego doświadczenia i wykształcenia aktorskiego, dość szybko zyskała popularność. W 1907 roku wyjechała do Włoch, a jej pasją stało się podróżowanie. Podczas ekspedycji do Azji odkryła między innymi przełęcz w Pamirze, której nadano jej nazwisko.
Konflikt dwóch przeciwstawnych postaw reprezentowanych przez Psyche i Blaksa został uchwycony przez Frycza dzięki skomponowaniu sceny na zasadzie kontrastu między postaciami. Masywna, dominująca sylwetka ubranego w czarny frak Blaksa, który uosabia przyziemność i materialność, góruje nad delikatną, ubraną w zwiewną, zdobioną falbanami suknię Psyche. Opozycję postaci definiują również różnice formalne między potraktowaną syntetycznie, płaską plamą postacią mężczyzny i konturową sylwetką Psyche.
Charakteryzując obie postaci, Frycz nie stroni od typowej dla karykatury groteski i przerysowania zastosowanych w pozostałych planszach Teki. Jego twórczość obok malarstwa i grafiki obejmowała przede wszystkim scenografię teatralną oraz sztukę użytkową. Artysta rozpoczął działalność scenograficzną w kabarecie „Zielony Balonik”, związanym z Jamą Michalikową, dla której projektował wystrój wnętrz w duchu młodopolskim.
Anna Hałata
Inne nazwy
Scena z "Eros i Psyche" (Jadwiga Mrozowska i Józef Sosnowski)
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 32 cm, szerokość: 28.8 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
autolitografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Zakład Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego
1904
Muzeum Narodowe w Lublinie
Zakład Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego
1904
Muzeum Narodowe w Lublinie
Zakład Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego
1904
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.