![S/Mal/1485/ML Pejzaż miejski ze sztafażem. Widok na Krakowskie Przedmieście w Lublinie. Perspektywa ptasia. Na pierwszym planie widoczna z ukosa ulica. Na niej liczne postacie przechodniów, duży, czerwony samochód, pojazd zaprzężony w dwa konie (brązowego i białego). Po lewej stronie ulicy trzy drzewa, elewacje kamienic sąsiadujących z ulicą – piętrowe budynki, jeden z nich z różowo-beżowym szyldem sklepowym na parterze („A. KOTRER”). Dalej sylwetka kościoła św. Ducha, obok dawny kościół (obecnie ratusz). W oddali, po prawej stronie, kamienice i stojąca wśród nich Brama Krakowska. Niebo błękitne z obłokami. Drzewa w jesiennych barwach (żółcienie, pomarańcze, czerwienie). Tonacja barwna obrazu błękitno-szaro-beżowa. Obraz malowany gładko, z widocznym duktem pędzla.](/brepo/panel_repo/2023/11/28/7q0xqf/contain-360-1000-max-s-mal-1485-ml-001.jpg)
Krakowskie Przedmieście
około 1926–1939
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie malarstwo pejzażowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Trachter był jednym z najbardziej utalentowanych malarzy lubelskich i malarzy Lublina. Swoją edukację artystyczną odbył w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1915–1920), rozwijał w Wiedniu, później w Paryżu (1925–1929), włączając się w szeroki nurt artystów École de Paris w latach 20. XX wieku. Ta biografia artystyczna – typowa dla losu twórców Europy Środkowo-Wschodniej – określała także przemiany w stylu malarskim, od lekcji kolorystycznych i postimpresjonistycznych ku coraz bardziej uproszonym, syntetycznie opracowanym, nowoczesnym formom.
Malarz, podróżując szlakiem artystów europejskich, przyłączając się do artystycznej kolonii artystów żydowskich w Paryżu, migrujących ze wschodu Europy, ostatecznie swoją twórczość konsekwentnie powiązał z Lublinem i Kazimierzem Dolnym.
Brama Krakowska to wnikliwe, realistyczne, bogate w detale studium najważniejszego, historycznego obiektu artystycznego. Malowana we wczesnym okresie twórczości Trachtera pozwala zobaczyć historyczny obiekt przed późniejszymi działaniami konserwatorskimi związanymi z powojenną już regotycyzacją. Staranny i monumentalny układ kompozycyjny, wynikający z centralnego umieszczenia budowli w malarskim kadrze, ukazania jej masywności, był traktowany przez Trachtera jako sposób wydobycia detali, ale też podkreślenia rangi i dominanty historycznej bramy we współczesnym pejzażu Lublina. Obraz jednak nie wyczerpuje swoich znaczeń w inwentaryzatorskiej skrupulatności badania i utrwalania tego, co jest. Pokazuje także subiektywne warunki obserwacji bryły architektonicznej widzianej tu i teraz, z określonego punktu widzenia. Artystyczny punkt obserwacji, osadzony z ukosa, decyduje o przysadzistych proporcjach obiektu i pięknie wypełnionej żółtym blaskiem sylwetce wieży oraz lśniącej bielą dolnej kondygnacji przedbramia. Brama Krakowska jest skąpana w letnim, popołudniowym blasku słońca, zegar pokazuje godzinę 17.10. Artysta ukazuje też pośpieszny ruch postaci kłębiących się, szkicowo ujętych na centralnym placu przed bramą. Trachter ukazuje obiekt w określonej porze dnia, z obserwacją i oddaniem codziennego, bieżącego życia, tworząc malarską metaforę trwałości i zmienności, nawiązując do impresjonistycznej lekcji, którą rozwijał Claude Monet, malując kolejne wersje katedry w Rouen.
Marcin Lachowski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 52 cm, szerokość: 37.5 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 63.5 cm, szerokość: 49.5 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1926–1939
Muzeum Narodowe w Lublinie
1820 — 1877
Muzeum Narodowe w Lublinie
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna